Je spieren verslappen waardoor je je lichaamsdelen moeilijker kan bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 70% van de gevallen merkt iemand niks van een besmetting met het poliovirus. De verschijnselen die je kunt hebben zijn:
•Lichte, griepachtige verschijnselen en/of maagdarmklachten (bij 25% van besmette mensen).
•Verschijnselen van hersenvliesontsteking, nekstijfheid, braken, hoofdpijn, koorts en pijn in de rug en ledematen (bij 4% van besmettingen).
•Verlammingsverschijnselen die heel plotseling ontstaan komen voor bij 1 op de 100 tot 200 poliopatiënten.

Hoe ouder je bent, hoe groter de kans op complicaties is. Die zijn:
•Aantasting van hersenzenuwen waardoor slik- en ademhalingsmoeilijkheden kunnen ontstaan. Vaak is dan kunstmatige beademing noodzakelijk. Meestal herstelt iemand weer volledig.
•Ademhalingsverlammingen, vooral bij mensen van 25 jaar en ouder.
•Soms bewusteloosheid.
Amadea
12 jaar geleden
Polio is een verlammingsziekte die in de hersenen zit. Dit wil zeggen dat er dus niets mis is met je spieren, maar dat je je toch niet kunt bewegen.
Gelukkig is polio tijdelijk en kun je er dus van genezen, maar het is dan wel zaak om in de periode dat je ziek bent, je spieren te blijven stimuleren.
Als dat niet gebeurt, dan sterven de spieren af en ben je voor de rest van je leven verlamd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Voordat er inentingen waren tegen polio, in de jaren 1930-1940 is er een zware epidemie geweest in Nederland waarbij heel veel kinderen door verlamming zijn getroffen. Velen zijn nooit of maar gedeeltelijk hersteld.
Ook op de bijbelbelt worden nu nog kinderen er niet tegen ingeënt uit geloofsovertuiging. Een twintigtal jaren geleden is daar dus ook een epidemie geweest waarbij veel kinderen verlamd bleven. Herstel is echt niet altijd mogelijk.
Ons gezin hoorde in 1935 bij de getroffenen. Twee kinderen zijn gedeeltelijk verlamd gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana. MIjn vader is in 1939 getroffen...
Poliomyelitis, ook wel kinderverlamming of verkort polio genoemd, is een virusziekte.
Polio verloopt tegenwoordig meestal zonder ernstige verschijnselen, ongeveer 95 % van de 'patiënten' merkt niet of nauwelijks iets van de ziekte.

Ongeveer 5% heeft wat vage algemene klachten als keelpijn of last van de buik. Bij minder dan 1% van de besmette personen treden spierverlammingen op. Dit wordt vooral veroorzaakt door poliovirus type 1.

Er bestaat geen behandeling voor polio en dergelijke verlammingen zijn ongeneeslijk en leiden tot blijvende spierzwakte, bij groeiende kinderen ook tot misvormingen, bijvoorbeeld doordat aangedane ledematen zich niet meer normaal ontwikkelen of door de nog wel functionerende spieren worden kromgetrokken, of soms tot de dood als de ademhalingsspieren verlamd raken. De kans op een dergelijke afloop is groter naarmate men ouder is op het moment van besmetting.