Wordt door handen wassen de kans op ziekte minder?

Ik vraag dit met betrekking tot mijn profielwerkstuk en natuurlijk weet ik dat handen wassen goed voor je is.
maar zijn er resultaten waaruit het echt blijkt? Feiten?

Dank u!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Te vaak wassen is weer averechts
Ritsuka
12 jaar geleden
als je de handen te vaak wast, verwijder je de commensale bacterien die op je handen aanwezig zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Commensale Je hebt bacterien op je handen die geen kwaad kunnen, als je vaak je handen wast, gaan die ook weg, en hebben de 'slechte' bacterien een grotere kans om een infectie te veroorzaken.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik snap niet helemaal wat je typt, maar handen wassen voor het eten is inderdaad belangrijk.
Wat ik bedoelde is overmatig je handen wassen, echt elk uur zoals sommige mensen met smetvrees wel eens doen. Als je zo vaak je handen wast, gebeurt er wat ik beschreef. Handen wassen na toiletgang en bij het bereiden van eten is zeker belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan vaak je handen wassen, maar bij elke deurknop die je beetpakt en elke hand die je schudt en alles wat je beetpakt, overal, heb je gelijk weer je handen vol met van alles. De vraag is of het ziektekiemen zijn. Als je een normaal afweermechanisme hebt, kun je er gewoon tegen, je wordt juist zwakker als je zo overdreven hygienisch doet. Gewoon na toiletgebruik en als je vieze handen hebt, en voor het etenbereiden en opeten, je handen wassen is volgens mij genoeg.

Antwoorden (3)

enigste wat ik kon vinden was hetgeen wat ik nu erbij toe ga voegen.
met alcohol je handen reinigen is uit onderzoek het beste!.
en dit is getest in ziekenhuizen dus het gaat wellicht over kans op ziektes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het beste IN HET ZIEKENHUIS ja, niet in je eigen huis. Daar gaat het namelijk ook over het opbouwen van weerstand.
Ja. Wie geregeld zijn handen wast, is aanmerkelijk minder vaak ziek. Dat blijkt uit een experiment op een Amerikaanse school. De leerlingen moesten elke dag hun handen vier keer twintig seconden wassen. Het gevolg: elke dag waren er 125 leerlingen meer aanwezig dan op een gemiddelde schooldag daarvoor.

Het beste resultaat wordt verkregen door de handen gedurende twintig tot dertig seconden goed te wassen. Zeep zorgt ervoor dat er nog minder bacterïën zullen overblijven. Zeep breekt echter ook de natuurlijke, vettige beschermlaag van de huid af. Dus zeep enkel gebruiken als het echt nodig is.

Dat betekent niet dat mensen die regelmatig hun handen wassen per definitie goed bezig zijn. Want de belangrijkste stap bij het handen wassen is het drogen ervan. Vochtige handen zijn een perfecte voedingsbodem voor bacteriën: zij dragen 500 keer meer bacteriën over dan droge handen.

Wanneer handen voor 97 procent droog zijn, is het aantal bacteriën dat kan worden overgebracht vrijwel nul. Overgebleven bacteriën zullen zich dan bovendien minder snel vermeerderen.

Volgens diverse onderzoeken is het ook aanbevolen om de handen te drogen met papieren handdoekjes (bron: Taylor J.H. et al (2000) Journal of Applied Microbiology. P.G. Fidon et al (1997) Epideminoloy). Elk handdoekje komt namelijk één voor één schoon uit de dispenser en wordt na gebruik weggegooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat dan niet het resultaat (exp. Am. school) omdat ze elkaar niet meer besmetten?
Dat verhaal heeft een beetje twee kanten. Wie kans loopt op besmetting of een slechte weerstand heeft, of open wonden en dergelijke, is er bijzonder bij gebaat wanneer iedereen om hem/haar heen schone handen heeft. In een ziekenhuis bijvoorbeeld, of wanneer je veel met heel jonge kinderen werkt, kun je je handen niet vaak genoeg wassen.

Echter , wie verder normaal gezond is, zou wanneer die de hele dag de handen wast of zelfs ontsmet, loopt het risico met te weinig (onschuldige) bacteriën in aanmerking te komen, waardoor de weerstand niet goed wordt opgebouwd / ontwikkelt, en je zelfs het risico loopt bij het eerste het beste minder onschuldige besmettinkje dood- en doodziek te worden of zelfs een auto-immuunziekte te ontwikkelen. (Ook wel bekend als de hygiëne-hypothese).

Handen wassen is prima, zeker als ze echt vies zijn, maar overdrijf het niet, en maak van je huis vooral geen ziekenhuis als dat niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ (ook na toiletgebruik)