Door middel van je speeksel kan ook worden getest of je HIV positief bent, maar artsen geven de voorkeur aan bloedonderzoek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, door je speeksel te testen. Via internet zijn hiv-tests verkrijgbaar. Hiermee kan iemand zelf bloed of speeksel testen op hiv-antistoffen.

Deze zelftests hebben echter een aantal nadelen:
Sommige zelftests zijn nogal ingewikkeld. Er is een kans op fouten bij het doen van de test.
Als de uitslag hiv-positief is, moet een dokter dat alsnog bevestigen, omdat de uitslag van de zelftest niet 100 procent betrouwbaar is.
Bij een zelftest is er niet de begeleiding en voorlichting die iemand kan krijgen bij de GGD-soa-polikliniek of de huisarts.