Wat houdt de ziekte leukemie precies in en wat ervaart iemand die hieraan lijd?

een vriendin van mij heeft het gehad en ik weet eigenlijk nieteens wat het inhoudt! *schaam*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Antwoorden (3)

Leukemie is een verzamelnaam voor meer aandoeningen.
Ze hebben gemeen dat het bloed niet meer door het lichaam in orde gehouden kan worden.

er zijn 2 hoofdsoorten:
1 De bloed aanmaak is verstoord
2 Het bloed breekt zichzelf (versneld) af.

Als je bloed niet in orde is zal chronische vermoeidheid de eerste klacht zijn, daarna kortademigheid.

Toegevoegd na 4 minuten:
ad 1. Veelal zal de behandeling bestaan uit bloedstransfusies om het tekort in aanmaken van bloedcellen op te vangen.
De oorzaak ligt vaak in het functioneren van bv beenmerg.

ad2 Deze gevaarlijke vorm hoop ik dat je vriendin niet heeft. Het bloed gaat zich dan steeds sneller afbreken.

Jeugdigen, die nog groeien, kunnen bij behandeling over deze ziekte heen groeien. Door toename van het merg komt de productie van bloedcellen weer wel op voldoend niveau.

ps ik wens je vriendin veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"hoop ik dat je vriendin niet heeft" schrijf je.
Vraagstelster zegt dat haar vriendin leukemie heeft 'gehad'.
Waarschijnlijk heeft je vriendin acute leukemie gehad. Wat een geluk trouwens dat ze ervan genezen is!

De klachten die door leukemie kunnen veroorzaakt worden:
- Je bent altijd heel moe
- Je hebt heftige koortsaanvallen
- Je bent ineens verkouden of hebt ontstekingen
- Je krijgt heel vlug blauwe plekken
- Al je botten doen zeer
- Onverklaarbaar gewichtsverlies
Nog andere symptomen voor leukemie zijn bijvoorbeeld:
- witte huid en bleke lippen
- veel kleine blauwe stippen; net speldenprikken
- opgezette lymfeklieren, een grote lever of een grote milt.

Om leukemie vast te stellen heeft je vriendin ook een heleboel onderzoeken moeten ondergaan, waarvan sommige pijnlijk. Bloedonderzoeken o.a. en omdat de onrijpe cellen in je beenmerg groeien, laat de dokter ook het beenmerg onderzoeken om de diagnose te stellen.

Meestal wordt leukemie behandeld met chemotherapie. Soms is een beenmergtransplantatie nodig om de patiënt weer beter te maken. Je vriendin is tijdens die behandeling heel erg ziek geweest, en heeft waarschijnlijk ook pijn gehad door bijwerkingen of complicaties van de behandeling.
Maar vooral zal ze doodsbang geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort gezegd is het bloedkanker van de leukocyten. Dat zijn je witte bloedcellen die ook wel de puinruimers van je lichaam worden genoemd omdat ze bacteriën en virussen
onschadelijk maken en verwijderen. Bijvoorbeeld: Als je een ontsteking van je huid hebt door een wondje waar bacteriën ingekomen zijn gaat je lijf meer witte bloedcellen
maken die dan naar de ontstekingshaard gaan waar zo'n cel dan een bacterie omsluit en dan uit je lichaam verwijdert via je uitscheidingsorganen. Komt er etter uit een wondje of puist. Etter = bacteriën waarbij ook de witte bloedcellen dood gegaan zijn. Je hebt 9 soorten leuko's. één ervan is de lymfocyt die door de lymfklieren wordt gemaakt en bij bv. een keelontsteking kan het gebeuren dat de lymfklieren in dat gebied, de amandelen, het niet aankunnen en dan zelf een bron van infectie vormen en dan heb je grote, ontstoken tonsillen (amandelen).
Bij leukemie worden er ongelimiteerd leuko's aangemaakt
waardoor je dus heel veel jonge onrijpe cellen hebt die hun werk, bacteriën en virussen onschadelijk maken, niet aankunnen. Kanker is dus eigenlijk: ongelimiteerde celdeling waardoor er alleen maar jonge, onrijpe zijn die hun functie niet kunnen uitoefenen.
Een heel verhaal maar misschien vind je het interessant om te weten hoe het een beetje in elkaar zit.