hoe noem je extreme obesitas?

Wij houden ons profielwerkstuk over obesitas, maar we willen weten hoe de extreme vorm hiervan heet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Antwoorden (6)

Morbide obesitas. Dat is dodelijk overgewicht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of superobesitas, dan heb je een BMI van 50 of hoger...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een persoon met een BMI van meer dan 25 kg/m2 wordt beschouwd als te zwaar (overgewicht); een BMI van meer dan 30 kg/m2 wordt beschouwd als zwaarlijvig (obesitas). Een verdere drempel van 40 kg/m2 wordt geïdentificeerd als een dringend morbiditeitsrisico (morbide obesitas). Van morbide obesitas is reeds sprake bij een BMI van meer dan 35 kg/m2, indien er zich samenhangende problemen voordoen: gewrichts-, hart- of longklachten, suikerziekte, hoge bloeddruk. De term superobesitas wordt gebruikt bij een BMI van boven de 50.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Obesitas / corpulentie / adipositas?
Obesitas wordt gebruikt om de extreme vorm van zwaarlijvigheid aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest extreme vorm is morbide obesitas (letterlijk : ziekelijk of ziekmakend overgewicht), en die heb je al vanaf een BMI van 40 (als je ongeveer twee keer weegt wat je mag wegen). Maar er zijn zeker mensen met een BMI van 60 en hoger, en naarmate de BMI hoger is, zijn de risico's dat ook.

Vanaf 30 loop je trouwens al een flink risico en 'heb' je 'obesitas' - wat ik zelf nog altijd een beetje een raar woord vind, want het is natuurlijk geen ziekte of aandoening an sich, al kan zowel de oorzaak als de gevolgen dat wel zijn.

Daaronder noemen we mensen in de regel gewoon wat te zwaar of iets te dik. Iemand die vijf kilo te zwaar is al obees noemen is eigenlijk wat 'te zwaar geschut'. Als medische term wordt het dan echter vaak al wel gebruikt ; "patiënt is enigszins obees".

Als je het dokterslatijn doortrekt zou je in het meest extreme geval wellicht kunnen spreken van 'mortale obesitas (dodelijk overgewicht), maar omdat het overgewicht zelf niet als doodsoorzaak is aan te wijzen maar het meestal gaat om bijkomende problemen zoals het hart, dat het niet meer trekt, wordt die term bij mijn beste weten niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ernstige obesitas is wel een ziekte. Het wordt als dusdanig erkent door de wereldgezondheidsorganisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, en dat beaam ik ook, ik vind het alleen 'an sich' geen 'ziekte'. Het is niet zo dat je niks doet, gezond eet en beweegt en 'ineens' obesitas kunt krijgen - door een virus, gezwel, bacterie of wat dan ook.
Alleen kun je wel door aandoeningen (lichamelijk en psychisch) te dik worden, en krijg je aandoeingen als gevolg ervan. Maar 'obesitas' zelf is geen 'ziekte' in de klassieke zin van het woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morbide obesitas is toch niet de meest extreme vorm als superobesitas nog extremer is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of is dat geen officiële term, of een categorie van morbide obesitas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad geen officiële term, meer een soort volksmond-terminologie.
Dat heet morbide obesitas.
Obesitas wordt morbide obesitas genoemd als het risico op gezondheidsproblemen of ernstige ziekten als gevolg van obesitas aanzienlijk stijgt.

Deze gezondheidsproblemen en aandoeningen worden comorbiditeiten genoemd. Met obesitas samenhangende comorbiditeiten zijn bijvoorbeeld diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Deze comorbiditeiten kunnen aanleiding geven tot een ernstige fysieke handicap of zelfs tot de dood.

Men spreekt van morbide obesitas als u een Body Mass Index (BMI) heeft van 40 (kg/m2) of meer.

De wereldgezondheidsorganisatie erkent obesitas als een ernstige ziekte die als zodanig behandeld moet worden. Het is tevens een chronische ziekte. Dit betekent dat obesitas onder controle te brengen is, maar er geen genezing voor bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zelf dacht meer aan morbide obesitas. als het goed is, is dat het goed woord ervoor. ik hoop dat ik je hiermee nog heb kunnen helpen aangezien mijn late reactie op jouw vraag