Je krijgt geen reuma als je aortaklep niet goed sluit. Het is door reuma dat je die aandoening gekregen hebt.

Bij een niet goed sluitende aortaklep (aorta-insufficiëntie) kan er bloed terugstromen naar de linker hartkamer. Deze afwijking wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door acuut reuma.

Dat kan je als kind al doorgemaakt hebben. Acuut reuma wordt voorafgegaan door een infectie met hemolytische streptokokken. Deze infectie kan soms ongemerkt verlopen. Alle verschijnselen verdwijnen na enige weken.

Door littekenvorming in het hart wordt echter een blijvende hartbeschadiging, vooral aan de kleppen veroorzaakt. Acuut reuma komt het meest voor bij kinderen van zes tot 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Heel duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Het is precies andersom. Een oorzaak van een niet goed sluitende aortaklep kan acuut reuma zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je bedoelt dat een slecht sluitende aortaklep veroorzaakt word door reuma?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, één van de oorzaken van een slecht sluitende aortaklep is (acuut) reuma.