Wat is het verschil tussen een 'ziektebeeld' en symptomen?

Ik heb namelijk het idee dat het op hetzelfde neerkomt, maar veel zeggen van niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.3K

Het beste antwoord

Dat zijn 2 verschillende dingen hoor!
Ziektebeeld is de ziekte en omschrijft alles wat die ziekte inhoud,de symptomen zijn daar een onderdeel van.
Je hebt de ziekte maar hoeft niet perse alle symptomen te hebben.
Dus degene die zeggen van niet hebben gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (4)

Het komt inderdaad op hetzelfde neer. Ziektebeeld zijn de verschijnselen/symptomen dat bij een bepaalde ziekte horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn toch 2 verschillende dingen hoor.
Je kan een bepaalde ziekte hebben, zonder alle symptomen te hebben.
Het ziektebeeld is het TOTAALplaatje van wat er bij de ziekte hoort. Dit beeld bestaat uit meerdere/verschillende symptomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, en je hoeft niet alle symptomen behorend bij het ziektebeeld te vertonen.
Symptomen zijn de verschijnselen van een ziektebeeld.
Maar je kunt ook symptomen hebben zonder het ziektebeeld van een bepaalde ziekte
Ik was laatst erg verkouden, dit leek op het ziektebeeld van de griep, omdat ik er symptomen van had. Maar uiteindelijk was het niet de griep.
Om maar een voorbeeld te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet hetzelfde.
Een ziektebeeld is een verzameling kenmerken van een menselijk organisme, waardoor degene die het ziektebeeld heeft zich:
a) onderscheidt van 'gezonden' en
b) lijkt op anderen met een overeenkomstig beeld.

Symptomen zijn verschijnselen waaraan men een ziekte, die nog enigszins verborgen is, herkent.