Waarom enten mensen zich in als ze nog niet ziek zijn?

Men neemt toch ook geen paracetamol als je geen hoofdpijn hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paracetamol is een pijnstiller, geen inenting.

Antwoorden (13)

Inenten helpt niet tegen ziektes maar het voorkomt ziektes. Ze enten zich in om niet ziek te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een paracetamol neemt krijg je toch de komen uren ook geen hoofdpijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar inenten dat helpt voor een jaar ofzo bovendien helpt het inenten niet als je al ziek bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vaak een paracetamol neemt om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt, krijg je juist hoofdpijn: van de paracetamol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://rparticles.kobala.nl/aproxy.php?id=2524198
als je gecontroleerd in aanraking wordt gebracht met verzwakte virussen, dan gaat je lichaam hier weerstand tegen opbouwen.
als je dan later in aanraking komt met een heftige variant, kan je je hier beter tegen teweer stellen.
je wordt dan nog wel ziek, maar niet zo ziek als je zonder enting zou zijn geweest.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
En aangezien sommige ziektes dodelijk kunnen zijn, kan het verstandiger zijn om ze in een heel lichte variant te krijgen (en dus niet eraan dood te gaan).
In geval van bv de griepprik: die wordt gegeven aan mensen met bv hartkwalen, verzwakt wegens ouderdom, slechte gezondheid. In het geval deze mensen griep krijgt, kan het best gevaarlijk zijn.
Daarom is een preventieve griepprik te verkiezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovendien, kinderen worden bijvoorbeeld ingeent tegen mazelen, kinkhoest, polio e.d. Allemaal ziektes die een ernstige afloop kunnen hebben, maar door het inenten op den duur uit zullen verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat men er juist ziek van word is niet zo,je kunt wel wat griepachtige verschijnselen krijgen na de griepprik maar deze zullen veel minder hevig zijn en korter duren dan een echte griep die dan met complicaties kan optreden waardoor iemand met een verzwakte gezondheid kan komen te overlijden.
Lijkt me dat je dan beter de verzwakte symptomen van een griepprik kan doormaken.
Zelf krijg ik ook de griepprik en buiten dat ik 2 dagen pijn in mijn arm heb,heb ik geen klachten erdoor.
Kinderen worden ingeent tegen ziekten die besmettelijk zijn. Als ze eenmaal ziek zijn, kunnen ze de ziekte doorgeven. Dat sneeuwbaleffect is met een geneesmiddel niet tegen te houden.
Bovendien leiden sommige ziekten bij late behandeling tot onherstelbare schade. Hier geldt dus dat voorkomen beter is dan genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een inenting niet meer werkt als iemand al ziek is.

Wanneer je wordt ingeent gaat je lichaam antistoffen aanmaken voor die ziekte. Hierdoor wordt je minder, of niet, ziek als je met de ziekte in aanraking komt. Omdat het maken van antistoffen een tijdje duurt heeft het geen zin meer om te enten als iemand al ziek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek genoeg is het vaak zo dat ze bij een inenting de ziekte juist in je lichaam spuiten, dat je lichaam daar anti-stoffen voor maakt en daarmee voorkom je de ziekte want je hebt toch liever inenten dan ziek zijn?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de injectie, zit eigenlijk de ziekte waarvoor je wordt ingeent de injectie maakt je dus eigenlijk expres ziek, alleen niet heel ziek maar een klein beetje dat is ook de reden dat je je vaak niet lekker voelt na een injecite. Je lichaam maakt dan antistoffen tegen de ziekte . dit kan alleen bij virussen dat is de reden dat het niet gebeurt bij hoofdpijn dat is namelijk geen virus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat inenten moet gebeuren vóór je ziek bent. Als je de ziekte al hebt helpt inenten niet meer. De inenting helpt het immuunsysteem om een weerstand op te bouwen tegen bepaalde ziekten. Het zorgt ervoor dat het lichaam op gecontroleerde wijze antistoffen en afweercellen aanmaakt tegen de ziekmakers.

Het lichaam doet dat ook als je de echte ziekte krijgt, maar de risico´s zijn dan veel groter. Bij zo’n natuurlijk opgelopen besmetting is het afwachten hoe ernstig de infectie is en welke gevolgen die zal hebben.

Wat kan gebeuren als vaccinatie (inenting) achterwege blijft, valt op te maken uit een ervaring in Zweden. Daar stopte in 1979 de vaccinatie tegen kinkhoest. Dat ging drie jaar goed, maar daarna steeg het aantal kinkhoestgevallen explosief. Het aantal kinkhoestgevallen bij kinderen onder de 6 jaar nam toe tot 3.200 gevallen per 100.000 kinderen in 1985. Vele kinderen stierven daardoor.

In Nederland kwam in 1999/2000 een mazelenepidemie voor. Van de mensen die besmet raakten, had 94 procent zich niet tegen deze ziekte laten vaccineren. De epidemie kostte aan drie kinderen het leven. Dààrom laten mensen zichzelf en hun kinderen inenten als ze nog niet ziek zijn en is het zo belangrijk. Paracetamol staat daar los van en is gewoon een pijnstiller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat voorkomen beter is dan genezen.

dus enten VOORdat je ziek wordt, met de bedoeling dat men niet ziek wordt, of minder nadelen heeft mocht met de ziekte oplopen waarvoor er geent is.

door de enting bouw je antistoffen op tegen een ziekte zonderdat je eerst deze ziekte krijgt en moet zien te overwinnen. iemand die geent is tegen griep zal dit jaarlijks moeten herhalen. griep muteert zodat de enting zijn doel mist, en de antistoffen blijven niet een levenlang in je lichaam.
iemand met een enting tegen griep zal wel verkouden kunnen worden, en griepverschijnselen kunnen krijgen, maar geen heftige griep krijgen zodat de verminderde weerstand alles uit de kast moet halen om de griep te overwinnen.

vooral mensen met een minderen weerstand (jongeren en ouderen) maken bv gebruik van entingen. maar ook mensen die naar het buitenland gaan zullen in sommigen gevallen tijdig een enting moeten krijgen voor de ziektes die in het betreffende land wel voorkomen, en niet in ons koude kikkerlandje. (we hebben dus nooit een kans gehad om antistoffen aan te maken)

sommige antistoffen blijven je leven lang in je lichaam (pokken, bof, rode hond) dus als je eenmaal volledig geent bent dan ben je voor de rest van je leven beschermd.

sommigen ziekten zijn zo heftig of hebben zulke risico's met/op ernstige blijvende schade dat er een rijksvaccinatieprogramma is opgezet.
(meer info bij de 2e link hierover)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inenten heeft geen zin meer als je eenmaal ziek bent.
Juist om te voorkomen dat je ziek wordt laat je,jezelf enten,omdat de ziekte dan in verzwakte vorm expres wordt gecreëerd ben je beschermd tegen de echte (sterke) variant en zul je deze ziekte niet meer ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je het over de griepprik hebt?
En niet over inentingen tegen polio e.d.?
Mensen boven de 65 doen dat vaak, ook mensen met bijvoorbeeld astma of hartklachten laten zich daarvoor inenten, omdat zij tot een "zwakkere groep" behoren. Als zij ziek worden kan dat namelijk grotere gevolgen hebben dan als jij ziek wordt ('jij' in als je gezond bent dan he haha).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt grofweg twee soorten medicijnen : curatief en preventief.

Curatieve medicijnen (waar je dus 'beter' van wordt, of die symptomen bestrijden) neem je op het moment dat je ziek bent / ergens last van hebt.

Preventieve medicatie neem je om te VOORKOMEN dat je ziek wordt of klachten krijgt. In die categorie vallen de meeste inentingen.

De grap is natuurlijk dat ALS je al ziek bent, preventief enten geen zin meer heeft. Dan heb je curatieve medicijnen nodig. Zoals het door jouw genoemde paracetamolletje, dat overigens meer een symptoombestrijder dan een geneesmiddel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken je de uitdrukking: voorkomen is beter dan genezen?

daarom dus