Welke ziektes kun je krijgen als je ongezuiverd water drinkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
11.3K

Antwoorden (5)

Je wordt ziek van de bacterieen en je kunt salmonella krijgen ,diarree enz enz.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoelde legionella
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van drinken krijg je geen last van een legionellabesmetting.
on bij "ongezuiverd water" denk ik toch eerder aan een salmonella dan legionella.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
legionella is een ziekte die je door het inademen van besmette druppels/verneveld water krijgt, dus niet door het drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, daar waren 2 mensen met ongeveer dezelfde gedachte op de dezelfde tijd.
De ziekte van weil.
12 jaar geleden
Cholera
Tyfus
Hepatitis A
polio
Reizigers diarree
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt besmet raken door parasieten zoals giardia lamblia. Dan krijg je een een parasitaire infectie, giardiasis of lambliasis genoemd.
Je zou cholera kunnen krijgen. Dat is een infectieziekte door de bacterie Vibrio cholerae of Vibrio eltor.

Bovenstaande voorbeelden kunnen alleen in ontwikkelingslanden gebeuren. Maar ook in Nederland is het niet verstandig om ongezuiverd bronwater te drinken. Daar kunnen namelijk grote concentraties nitraat en nitriet in zitten, vooral in gebieden met intensieve veeteelt. Dat kan in je maag reageren met amines en nitrosamines vormen, die sterk carcinogeen zijn. Bij kinderen is er risico op methemoglobinemia.
Amadea
12 jaar geleden
Diarree
Dit komt wereldwijd voor en is in 4% van alle sterfgevallen de doodsoorzaak. Diarree is een symptoom van buikgriepinfecties, die veroorzaakt worden door bacteriële, virale of parasitaire organismen, die door besmet water verspreid worden.

Amebiase
Entamoeba hystolica is een eencellig micro-organisme dat amoebe dysenterie veroorzaakt. Zo’n 10% van de wereldbevolking is besmet met deze parasiet, die meer voorkomt in warme landen. Besmetting vindt plaats door het drinken van besmet water.

Campylobacteriose
Dat is een ernstige vorm van diarree die wereldwijd voorkomt. Mensen komen met de bacterie in aanraking door het eten van besmet voedsel en drinken van besmet water.

Cholera
Dat is een acute diarreeachtige ziekte die veroorzaakt wordt door een infectie van de darmen met de bacterie Vibrio cholera. Deze bacterie kan in het lichaam terechtkomen door het drinken van water of eten van voedsel dat besmet is.

Cryptosporidium
Deze kleine parasieten veroorzaken bij mensen infecties. Cryptosporidium behoort wereldwijd tot een van de meest voorkomende intestinale ziekteverwekkers. Besmettingen vinden voornamelijk plaats door het drinken van besmet water en contact met vee.

Dracunculiase
Beter bekend als de mijnwormziekte, is een pijnlijke infectie die alleen bij mensen voorkomt. Mensen worden besmet door het drinken van water waarin zich larven van de rondworm bevinden.

Escherichia coli veroorzaakt vooral bij kinderen onder de vijf jaar diarree. Jaarlijks zijn er zo’n 210 miljoen gevallen. Mensen kunnen besmet raken door besmet vlees te eten of water te drinken dat via mest besmet is.