Hoe kom ik erachter of ik aan diabetes lijd?

Ik las zojuist (http://www.nu.nl/algemeen/2648520/diabetes-sluipmoordenaar.html) dat veel mensen aan diabetes lijden maar zich daar niet van bewust zijn.

Het Diabetes Fonds schat dat in totaal een miljoen Nederlanders suikerziekte hebben: driekwart weet het, maar een kwart nog niet.

Hoe kom ik daarachter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een afspraak bij uw huisarts.
(zo vroeg mogelijk in de ochtend)
Draag er zorg voor dat u de dag er voor vanaf 2200 uur nuchter bent. (slokje water voor inname medicijnen toegestaan), verder vanaf 2200 uur niets meer eten of drinken. Na het bezoek aan de huisarts (of diabetesverpleegkundige) heeft u een uitslag van de ,nuchtere, waarde. Daarna heeft u indien daar aanleiding toe is na 2 1/2 uur een 2e niet nuchtere controle. Beiden geven een indicatie voor uw huisarts om u te informeren danwel gerust te stellen. Bij uw apotheek kunt u voor ongeveer 15 euro een glucose tester kopen.
En daarmee kunt u zelf met enige regelmaat uzelf testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen een paar slokken water hebben geen invloed van betekenis in de nuchtere periode.
Ga dus geen koffie drinken voordat u naar de huisarts gaat.

Antwoorden (12)

Een keer bij de huisarts assistent bloedsuiker laten prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan naar de huisarts gaan voor een bloedonderzoek, maar je kan het ook zelf testen.
De test heeft een hoge nauwkeurigheid. Indien er diabetes voorkomt in je familie of indien je tot een risicogroep behoort, test jezelf dan jaarlijks. Via een vrijwel pijnloze vingerprik kun je aan de hand van een kleine bloeddruppel zelf nu thuis je glucosegehalte eenvoudig bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook voor je uitleg onder Daantjes antwoord, een plus. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je MufMuf :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, want volkomen correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Kees :)
Voordat je je zorgen gaat maken (dat is helaas het nadeel van artikelen op internet, die kunnen ons van alles aanpraten), zou ik eerst kijken naar hoe jij je in het algeheel voelt. Als je diabetes hebt, merk je dat echt wel.. een vriendin van mij heeft een paar jaar geleden ook diabetes gekregen, maar merkte dat echt wel aan verschillende symptomen (veel afvallen in korte tijd, erg moe, veel plassen, veel drinken etc), heb je al deze symptomen niet, dan zou ik mij ook niet druk maken..Nogmaals je merkt het echt wel als je diabetes hebt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms merk je echt niets hoor. Ik heb diabetes en dat is toevallig ontdekt. Ik had nergens last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mefloortje: je hebt het over diabetes type 1. Type 2 is in feite een totaal andere ziekte. Die kun je geruime tijd onder de leden hebben zonder het in de gaten te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar is diabetes type 2 niet ouderdomssuiker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werd het vroeger genoemd. Tegenwoordig komt het steeds vaker bij jong volwassenen en kinderen voor waardoor die benaming achterhaald is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mefloortje: meer en meer jongeren krijgen ook diabetes type 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, dat wist ik niet van het type 2....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mefloortje: 7 plussen en toch is het een fout antwoord. Je merkt het NIET als je diabetes 2 hebt! Op die manier zet je mensen op een verkeerd spoor en laten ze zich misschien TE LAAT testen, omdat ze zitten te wachten op de symptomen die jij beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tanja: ik weet niet wat jouw expertise op het gebied van gezondheidszorg is maar ik zie iedere dag weer hoe vreselijk jij en mefloortje het ongelijk aan jullie kant hebben. ik ben het helemaal met je eens dat we niet voor het minste of geringste naar de huisarts moeten rennen. Er zijn echter een paar kwalen waarmee je jarenlang rond kunt lopen zonder klachten, maar die wel verwoestend kunnen zijn voor je gezondheid. Daaronder vallen hoge bloeddruk en diabetes type 2. Daarop zou iedereen van, pak 'm beet, boven de veertig zich minimaal jaarlijks moeten laten testen. Misschien wel iedereen van boven de dertig of zelfs twintig. Gezien het onheil dat daarmee te voorkomen valt is de belasting van de gemiddelde huisarts eerder lager dan hoger. Een bloeddruk en een bloedsuiker zijn in een enkele minuut te meten door de praktijkassistent. Begeleiding van patiënten met metabole kwalen kost vele uren. Bovenstaand antwoord kan honderd keer goed bedoeld zijn maar slaat op de veel minder vaak voorkomende diabetes type 1 en totaal niet op de langzamerhand epidemisch wordende diabetes type 2. Daarom is het een onvolledig en onjuist antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Keesvi. Ik had al hoge bloeddruk toen ik 35 was en moest meteen medicijnen nemen. Als de huisarts dat toen niet onderzocht had, had ik het niet geweten. Daarom noemen ze diabetes 2, hoge bloeddruk en cholesterol ook de sluipende moordenaars, omdat je de aandoeningen kan hebben zonder dat je er iets van merkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij komt diabetes veel in de familie voor. Ik kom veel bij mijn tante, die vaak mij ook even prikt als ze zichzelf gaat spuiten. Tot nu toe altijd goed. Ik hoef er de huisarts niet mee lastig vallen, dus heb je iemand in je familie die spuit, laat die je dan eens prikken. Is de uitslag dan verdacht moet je naar de huisarts gaan natuurlijk.
Als je urine zoet smaakt is het foute boel, dan kan je beter even langs de huisarts gaan.

Toegevoegd na 19 uur:
Herstel: het kan echter door bepaalde medicijnen ook zoet smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een gezond gewicht, bewegings- en voedingspatroon is de kans op diabetes type 2 niet zo gek groot. Overgewicht komt echter steeds meer voor, grotendeels als gevolg van verkeerde voeding. Testen op diabetes, zonder dat je ziekteverschijnselen ervaart, is dan verstandig. Dat kan gewoon bij je huisarts. Een paar minuscule druppeltjes bloed uit je vinger en wat urine is al voldoende om diabetes uit te sluiten dan wel een indicatie te krijgen voor verder onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet erfelijkheid!
Ik had een goed gewicht, deed aan sport en at gezond. En toch werd diabetes ontdekt in mijn bloed. Bij mij is het gewoon erfelijk, mijn moeder had het ook terwijl ze heel gezond leefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DM 2 komt zeker ook voor zonder overgewicht en bij voldoende beweging. De literatuur is er echter niet eenduidig over of erfelijkheid hierbij een rol speelt. Ik heb echter de neiging om het met je eens te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed leest, grijze, dan beweer ik ook niet dat overgewicht de oorzaak is. Overgewicht en DM 2 zijn allebei meestal het gevolg van insulineresistentie. Als je overgewicht hebt is de kans dus wel groter op diabetes type 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min is niet van mij hoor Keesvi, want behalve erfelijkheid is je antwoord heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska: we zijn het heel vaak wel en soms een te verwaarlozen klein beetje oneens. Ik ken je zeker niet als minachtend, dus daar was ik ook helemaal niet bang voor. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en als toevoeging, je kont op diverse websites ook zelf een gratis tester aanvragen en dan zelf zo af en toe eens een curvedagje houden.
je loopt een extra risico, als een van je ouders het ook heeft.
Als je langdurig overgewicht hebt.
Als je altijd dorst hebt.
Heb je geen van deze drie, dan is de kans niet zo groot.
ken je iemand met diabetes, kan je daar even testen.
Anders even een zelftest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar grijze, het is wel de groep waar het vaak voor komt, mogelijk heeft het met ander klachten ook te maken.
Er is veel onderzoek naar gedaan en er zijn nog veel vragen.
Zelfs bepaalde voeding zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad ed, je loopt een groot risico als een van je ouders het heeft. Mijn moeder had diabetes en ik heb het nu ook.
+1
Diabetes type 2 begint zo langzaam, dat je het nauwelijks merkt. Veel klachten zijn ook zo vaag, dat mensen er niet mee naar de huisarts gaan. Zo komt het voor dat mensen jarenlang rondlopen met diabetes zonder dat ze het weten.

Diabetes type 2 is vaak te herkennen aan één of meer van deze klachten:
vaak dorst en veel plassen
veel moe zijn
last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
slecht genezende wondjes
kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen
infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking

Herkent u hier iets van? Ga dan naar de huisarts. Die kan met één druppeltje bloed zien of u misschien diabetes hebt. Zo ja, dan is het belangrijk dat u snel medicijnen krijgt om uw bloedsuiker te verlagen. Let op: lang niet iedereen heeft al deze klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een bloedsuikertest bij je huisarts laten doen..want je hoeft het lang niet altijd te merken aan je lichaam of je diabetes hebt.

Als je type 1 diabetes hebt merk je het wèl..maar als je aan type 2 lijdt..merk je daar vele jaren niets van.

Pas als je aan de z.g late complicaties lijdt..merk je het pas..en dan is het al te laat..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag bij de huisarts een dagcurve onderzoek aan; dan ga je drie maal bloed laten prikken op dezelfde dag..daarvan kan een huisarts afleiden of je wel of geen ( aanleg tot) suiker hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ‘diabetes risicotest’ is bedoeld om uw risico te meten op type 2 diabetes.De Diabetes Risicotest is wetenschappelijk onderbouwd en meet op betrouwbare wijze uw risico op het al hebben van diabetes, of op het ontwikkelen van diabetes binnen nu en 5 jaar

De test is niet bedoeld voor mensen die al worden behandeld voor diabetes of kinderen. Na het beantwoorden van een aantal vragen wordt automatisch berekend hoe groot het risico is dat u diabetes type 2 krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan denk ik het beste naar je huisarts bellen, en dan aan de assistente vragen of ze je suikerspiegel wil testen. Je krijgt dan een klein prikje in je vingertop, en het druppeltje bloed wat daaruit komt wordt dan op een smal strookje papier gedaan en in een apparaatje gestopt. In een paar tellen kan de huisarts assistente jou vertellen of je leidt aan diabetes. Hopelijk heb ik je wat verder kunnen helpen met het antwoordt. Heel erg veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder meer contact opnemen met de huisarts en daarna regelmatig naar de specialist (internist en oogarts) voor controle als de huisarts constateert dat je idd diabetes hebt.
Dat laatste is echt belangrijk, neem dat maar aan van iemand die al 28 jaar aan deze ellendige ziekte lijdt.