Wat betekent chronisch precies?

wat op wikipedia staat hierover snap ik niet dus misschien kan iemand mij het beter uitleggen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Het beste antwoord

Chronisch betekent dat iets langdurig is, steeds terugkomend of slepend. Het is het tegenovergestelde van acuut.

Een ziekte bijvoorbeeld is chronisch als ze:

•minstens drie maanden duurt;
•regelmatig terugkomt;
•niet te genezen is.
Van een chronische ziekte hebt u dus altijd in min of meerdere mate last.

Voorbeelden van lichamelijke chronische ziekten zijn:
•reuma;
•diabetes (suikerziekte);
•astma;
•ziekte van Crohn.

Voorbeelden van psychische chronische ziekten zijn:
•schizofrenie;
•borderline persoonlijkheidsstoornis;
•autisme;
•ODD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met andere woorden: een ellende om te hebben.
+ voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (6)

Levenslange ziekte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, chronisch heeft niets met ziekte te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook weer niet waar.
Chronisch betekent: langdurig, voortdurend. Als het om een ziekte gaat houdt dat meestal in dat je er niet van geneest, maar je hele leven er (geregeld) last van zult hebben. Het kan best dat je jarenlang klachtenvrij bent, maar het opeens weer de kop opsteekt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
langdurige
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voortdurend, aanhoudend, slepend, in tegenstelling met acuut, herhaaldelijk terugkerend, met blijvend, langdurig, continu.

Bij het woord chronisch denkt men gauw aan een chronische ziekte, dat is een ziekte die lange tijd voortduurt. In Nederland wordt een ziekte officieel chronisch genoemd als de klachten langer dan zes weken tot zes maanden aanhouden. Het is dus een ziekte die niet overgaat of waar je erg lang last van blijft houden.

Ook wordt het woord veel gebruikt als in "chronisch gebrek", bijvoorbeeld een chronisch gebrek aan tijd/voedsel/water. Hiermee wordt het langdurig tekortkomen aan iets bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ander woord voor gebogen. Bijvoorbeeld: dat huis heeft een chronisch dak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langdurig, voortdurend