Wat zijn participatieproblemen voor een downsyndroom patiënt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K

Antwoorden (1)

Participatieproblemen wil eigenlijk zeggen dat je problemen / moeilijkheden hebt om mee te doen met bepaalde dingen. In het geval van downsyndroom-patienten zal dat vaak zijn vanwege verstandelijke of fysieke beperkingen.

Zo zal het voor mensen met het syndroom van down lastig zijn om deel te nemen aan dingen waarvoor je moet kunnen autorijden bijvoorbeeld. Of waarvoor een goede fijne motoriek vereist is. Of een bepaalde intelligentie die ze nu eenmaal in de regel niet halen.

Dat betekent dat je door je handicap niet aan alle maatschappelijke / culturele / sociale dingetjes mee kunt doen. Werken bijvoorbeeld wordt al lastig. Of lid zijn van een (niet speciaal voor hen bedoelde) vereniging. Gelukkig blijft er in Nederland dan nog een hele hoop over dat je wel kunt, en worden er zelfs speciale evenementen georganiseerd voor de meer beperkte medemens.

Iemand met het syndroom van Down heeft zowel verstandelijke als lichamelijke beperkingen, en zal dus inderdaad regelmatig tegen dergelijke 'participatieproblemen' aan kunnen lopen.