kou vat je niet door wind..maar door de wind koelt je lichaam te snel af -> vermindert je weerstand en slaat virus toe. Dus de wind doet het wél??

of ben ik nu gek?

als je bezweet in de wind gaat staan, koelt je lichaam te snel af. waardoor je neus minder bloedtoevoer krijgt(om niet nog meer warmte kwijt te raken), dus minder afweerstoffen door zich heen krijgt, dus weerstand is daar laag en een virus kan makkelijk binnen kan dringen...
allemaal heel logisch, dat het virus binnendringt door een verminderde weerstand... maar waar begon dit hele verhaal nu mee? Juist, met de wind!!
En dat virus komt óók nog eens met de wind mee.

Zou die wind er niet geweest zijn, had je lichaam niet te snel afgekoelt, dus had het virus niet toe kunnen slaan...

toch?

dus niet zonder jas naar buiten in de kou/wind want dan koelt je lichaam te snel af en verzwakt je afweersysteem->virus pakt je?

na het sporten gelijk een jas aan en niet zo bloot in de buitenlucht want dan koelt je lichaam te snel af en verzwakt je afweersysteem-> virus pakt je?

wie kan me hier een correcte uitleg op geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.5K

Antwoorden (4)

ALs jij gewoon gezond bent, en geen latent virus in je neus hebt zitten, kan je lichaam die paar uur in de koude wind prima hebben. Pas als je verzwakte afweer hebt, krijgt het virus een kans. Voor de rest klopt je verhaal prima. Maar de oorzaak van je verkoudheid is het virus, en je zwakkere weerstand. De wind zorgt alleen voor een tijdelijke extra dip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die met vrieskou (nieuwjaarsduik)
het ijskoude water in gaan.
Die worden niet ziek.

Je redenering klopt niet: afkoeling zal niet per definitie je weerstand verminderen.
Dus de rest van je verhaal klopt ook niet.

Veel gevaarlijker dan wind of kou is - bijv. - een overvolle trein waar allerlei mensen zitten te niezen en te snotteren
en allerlei virussen de lucht in blazen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees ook hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-kou-vatten.74727
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste infectieziekten worden veroorzaakt door bacteriën, virussen en andere micro-organismen die blijvend of tijdelijk op ons lichaam of in ons maag-darmkanaal leven. Ze slaan toe bij een verminderde weerstand en/of een porte d'entrée. Dat is een beschadiging of een zwakke plek aan de buitenkant van ons lichaam waardoor die micro-organismen naar binnen kunnen dringen.

De slijmvliezen van ons lichaam reageren op koude lucht met afscheiding van slijm. Als dat even duurt kunnen ze wat ontstoken raken waardoor een eventueel aanwezig virus zich in dat slijmvlies kan nestelen en zich op die voedingsbodem dankbaar gaat vermeerderen. Voordat er voldoende antistoffen door het lichaam aangemaakt zijn gaat er een paar dagen voorbij. Het virus kan twee tot vijf dagen overleven zonder ziekteverschijnselen te veroorzaken, de incubatietijd. In die periode kun je dus wel andere besmetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaag liepen misschien wel 1.5 miljoen buitensporters in hun korte broekje en shirtje in de stromende regen, met veel wind en kou.
Ze liepen daar wel 2 uur buiten.
Diegene die vandaag ziek geworden zijn, hebben dat opgelopen in de sportkantine, na afloop van de wedstrijd.
Of in de auto met het mee terug rijden.
Of van hun eigen vrouw/ kinderen bij thuiskomst.
Of de avond er voor veel te laat naar bed gegaan.
Of oververmoeid door werk.

Het af koelen van je lichaam heeft vooral invloed op je spieren.