Welke behandelingsmogelijkheden zijn er bij manisch depressiviteit?

Graag uitgebreid antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uitgebreide antwoorden wilt,
dan moet je even googlen..............

Antwoorden (6)

En daar is nou juist alleen maar een kort antwoord op :
medicatie, in combinatie met psychotherapie.

Vanzelf gaat het niet over, er zijn geen huismiddeltjes voor, en je lost het ook niet op met therapie / praten alleen, want er is wel degelijk iets mis in de chemische balans in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem reeds 20 jaar medicatie op doktersvoorschrift en zal dit blijven nemen. Ik voel mij er perfect mee.
Er is geen behandeling die genezend werkt en de aanleg voor een manisch-depressieve stoornis wegneemt. Wel zijn er mogelijkheden om de klachten weg te nemen of te verminderen en te voorkomen dat iemand opnieuw manisch of depressief wordt. De behandeling kan pas van start gaan als de juiste diagnose is gesteld.

Voor uitgebreid verslag lees in bijgevoegde link(te lang voor hier)

http://www.btsg.nl/infobulletin/manisch-depressief/manisch-depressief-behandeling.html
fremar
12 jaar geleden
CGT, ofwel cognitieve gedrags therapie.
Eventueel aangevuld met medicatie, hiervoor wordt regelmatig lithium vootgeschreven of een anti-depressivum.

CGT is en therapievorm waarbij je gedrag onder de loep wordt genomen en waarbij je anders keert kijken naar je gedrag in bepaalde situaties en welke gevoelens deze oproepen.
Google er anders even op, er staan vast tonnen info op t web.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychiatrische behandeling, wellicht in combinatie met een psychologische en medicinale.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee heel uiteenlopende behandelingen wil ik toevoegen. Elektroshockbehandeling(voor wie alles al heeft geprobeerd) en de Art Of Living ademtraining, de Sudarshan Kriya . Die laatste hebben aantoonbare resultaten en wetenschappelijk bewijs dat die trainingen iets doen met de hersenen. Ik ben geen arts hoor, dus als je meer wilt weten ga dan gewoon even naar de site.Een introductiecursus of informatiebijeenkomst kost je niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een acute depressie of manie wordt in de regel behandeld met Lithium, eventueel gedurende korte tijd aangevuld met carbamazepine of valproaat (twee stemmingsregulatoren), en zo nodig tijdelijk een anti-depressivum, een kalmerende middel (benzodiazepine), enz. De hoeveelheid lithium die iemand per dag nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Uiteraard dient de behandeling te gebeuren op voorschrift en onder toezicht van een psychiater of een onderlegd huisarts.

In vele gevallen zullen mensen die aan deze stoornis lijden ook tijdens niet-acute perioden een zg. onderhoudsbehandeling met lithium en/of eventueel een ander geneesmiddel krijgen om manische of depressieve periodes te voorkomen. Dit is bijna altijd het geval bij patiënten die een grote kans op hervallen hebben of die een vrij ernstige depressieve of manische periode hebben doorgemaakt.

De duur van de onderhoudsbehandeling hangt van veel factoren af maar is in principe levenslang. Naast een behandeling met geneesmiddelen zal de arts meestal ook een bepaalde psychotherapie starten.