Hoe kan je HIV hebben zonder het te weten?

In Nederland zijn er naar schatting duizenden mensen die HIV hebben zonder dat te weten, nu is mijn vraag hoe kan je HIV hebben zonder dat te weten/merken? Zou je ook kanker kunnen hebben bijv. zonder het te weten? Ik dacht altijd dat je aan een onbehandelde hiv-infectie dood zou gaan, maar het schijnt zelfs zo ''mild'' te zijn dat je er niets van hoeft te merken? En worden deze mensen dan ook gewoon heel oud? Zonder ooit geweten te hebben dat ze hiv hadden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.6K

Het beste antwoord

je kan jarenlang besmet zijn met hiv, zonder full blown aids te ontwikkelen.
in die periode kan het dus heel goed zijn dat je geen weet hebt van je besmetting.
mogelijk heb je wat vage klachten, maar die geven geen aanleiding meteen aan hiv te denken.
op een gegeven moment echter keldert je weerstand, en ga je wel degelijk aids ontwikkelen.
in dat stadium zal je toch echt behandeling moeten opstarten, anders word je niet oud.
met medicijnen daarentegen kunnen mensen die aan aids lijden tegenwoordig gelukkig vaak wel oud worden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

HIV en kanker kunnen symptomen afgeven maar dat hoef je niet altijd direct te merken.. dus het klopt, er zijn tig mensen ziek zonder dat ze dat weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem met HIV en kanker is dat het in de BEGIN-fase vaak geen symptomen geeft, maar je hebt het wel.
Zoals je de eerste weken van een zwangerschap geen symptomen hebt, maar je bent wel echt zwanger. Je weet dat er 9 maanden later een voldragen kind ter wereld zal komen.

Met HIV weet men dat je na enkele jaren zoveel weerstand verliest dat je er uiteindelijk aan dood gaat zonder behandeling en dat het besmettelijk is, ook al heb je zelf nog geen symptomen in het begin.

Ook met kanker voel je in het begin niets, maar toch heb je kanker en afhankelijk van welk soort kanker kan je er al dan niet snel aan overlijden. Bij kanker weet men echter dat hoe vroeger je het detecteert, hoe beter je te behandelen bent en hoe sneller de kanker kan gestopt worden. Veel kankers hebben immers de neiging uit te spreiden naar andere organen en zijn in die fase vaak dodelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, maar slecht vergeleken vierkantswortel.
De eerste weken van een zwangerschap hebben de meeste vrouwen wél degelijk symptomen (ik had de onderstaande overigens allemaal). Enkele dagen na het moment van conceptie:
-ochtendmisselijkheid
-gespannen, pijnlijke borsten
-gevoelige tepels en verkleurde tepelhof
-meer slaapbehoefte
-veelvuldig plassen En er zijn nog meer symptomen die bij iedere vrouw verschillend kunnen zijn: http://www.baby.be/nl/zwanger-worden/ben-ik-zwanger/zwangerschapsverschijnselen/article/welke-zijn-de
Omdat HIV in het begin geen klachten geeft. Als je HIV hebt merk je dat niet meteen. Je kunt er jaren mee rondlopen zonder dat je het weet. Maar ondertussen breekt het virus je afweersysteem af. Dat afweersysteem zorgt er voor dat je lichaam allerlei ziektes bestrijdt.

Je krijgt pas aids als je hele afweersysteem kapot is. Je lichaam kan je dan niet meer beschermen tegen ziektes. Je kan dan allemaal ziektes krijgen waar je normaal tegen beschermd bent. Gelukkig kun je nu medicijnen slikken om aids zo lang mogelijk uit te stellen. Die aidsremmers zorgen dat je afweersysteem zo lang mogelijk goed blijft werken. Zonder aidsremmers duurt het ongeveer tien jaar voordat je aids krijgt.

In het begin is kanker ook zo goed als pijnloos, daarom is deze ziekte zo geniepig. Als je pijn had, zou je veel sneller naar de dokter gaan voor een onderzoek.