wat is de beste manier om dit soort situaties op te lossen ?

hoi..

Ik zit nogal met een probleem.
Mijn grootvader ligt op sterven en daar ga ik van zaterdag op zondag heen. Maar een hele goede vriendin van mij geeft spontaan een verjaardagsfeestje op zondag.
Het is nogal een eind rijden naar mijn grootvader omdat hij in Groningen in het ziekenhuis ligt en ik in Haarlem woon.
Ik wil daar wel graag heen omdat het een van de laatste keren zou kunnen zijn dat ik hem zie.

aan de andere kant vind ik het ook heel rot voor die vriendin dat ik niet op haar verjaardag kan zijn. mede omdat ik haar niet meer zo vaak zie nadat wij ieder onze eigen weg zijn gegaan na de middelbare school.

Wat kan ik het beste doen ?
En hoe leg ik dit aan mijn vriendin uit zonder dat ze boos
wordt ??

P.lease help
Xx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (12)

Stel aan je vriendin voor haar verjaardag een andere keer te vieren. Ga een keer samen ergens thee drinken en taart eten, zodat jullie dan gelijk bij kunnen praten. Is trouwens ook een beter 'bijpraatgelegenheid' dan op een verjaardag.
Ik kan me ook voorstellen dat je na het bezoeken van je grootvader niet in een bui bent om naar een verjaardag te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst Sterkte!

Zeg tegen je vriendin over je grootvader,
Ze zal het Zeker wel begrijpen,
Dat zal jij vast ook andersom doen.

Maar je moet eenmaal keuzes maken
Chicks lopen er zat maar een Grootvaders helaas niet

Als ik jou was zou ik naar je grootvader gereden zijn,
helemaal omdat het misschien de laatste keer is..

Koester deze momenten

Mvg

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je eerst even de situatie van de toestand van je opa moet inschatten,is het niet mogelijk om vrijdagmiddag(vrijpakken van werk of op school situatie van opa uitleggen) naar opa al gaat,en dan evt zaterdagavond terug,zodat je zondag naar vriendin kan.
Kan mij ook voorstellen dat je misschien ook daarna niet meer in stemming bent voor feestje,maar misschien ook juist wel.
Maak het bespreekbaar met je vriendinnen ,vriendinnen steunen elkaar in goede en slechte tijden,ik denk dat als jij eerlijk bent naar haar,dat zij ook naar jouw begripvol is.
sterkte met je opa.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry,bespreekbaar maken met je vriendin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal het jezelf nooit vergeven als je niet naar opa gaat!
Het is misschien de laatste kans dat je hem nog ziet en dit moet je je beseffen, een opa is heel speciaal en dat zal hij voor jou ook zijn zoals ik uit je schrijven kan opmaken.
Je hebt eigenlijk al voor jezelf besloten dat je afscheid van hem wilt nemen en dit kan je ook met een gerust hart doen. Jouw goede vriendin zal hier ook volledig begrip voor hebben als je haar dit uitlegt. Zij zou waarschijnlijk hetzelfde doen als het haar zou overkomen. Tja, dit is echt overmacht en je kunt hier niets aan doen.
Zij is nog vaker te bezoeken en zal het ook leuk vinden als je een keertje zo langs komt, met een bloemetje om het goed te maken dat je niet kon komen.
Stel haar dit eens voor en ze zegt vast; "Ja leuk, we hebben elkaar zolang niet gezien, doen we het gewoon over." Als ze boos wordt, dan is het geen goede vriendin en zou ik haar lekker opzij schuiven. Dit getuigt dan van weinig meegevoel! Opa's laatste herinnering gaat ten aller tijde voor!!!!!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
+1
Nou dat is heel simpel : je moet afscheid nemen van je grootvader , want hij is er zometeen niet meer en die vriendin van jou begrijpt dat echt wel en als zij niet begrijpt dat jij afscheid neemt dan is ze geen goede vriendin. Ik vind het trouwens raar dat jij dit moeilijk vind om te kiezen. Of dat je naar die vriendin zou gaan om te feesten of afscheid neemt van iemand die op sterven ligt , die beslissing is toch makkelijk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker naar je grootvader gaan. Dat afscheid is voor jou belangrijk, maar ook voor je grootvader. Hij heeft nu al zijn familie nodig, ook jou.
Waarom ga je er meteen van uit dat je vriendin boos zou worden als je niet op haar feestje kan komen? Als het een echte vriendin is, zal ze zeker begrijpen dat jouw hart nu bij je grootvader ligt. De verjaardag van je vriendin kan je altijd nog ‘navieren’ met een etentje of zo. Als je het bezoek aan je grootvader uitstelt, kan het te laat zijn en dat kan je nooit meer kan herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
precies +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Ik dacht dat iemand die op sterven ligt voorgaat voor een verjaardag. En als jou vriendin daar andere ideeën over heeft is zij een heel raar wezen dat jouw vriendin in feite niet is en jouw vriendschap niet verdient. Zij kan haar hele leven nog verjaardagen genoeg vieren terwijl dit misschien de laatste keer is dat jij je opa levend ziet.

Je kan het me kwalijk nemen maar van jouzelf vind ik het ook een beetje raar dat je niet zonder meer voor naar je opa gaan kiest maar zit te dubben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal mee eens!! In zo'n situatie is m.i. de keus heel makkelijk gemaakt, ongeacht wat anderen er van vinden !!
Kristal
12 jaar geleden
+1
Sorry als ik het zeg maar ik snap niet als je nog twijfelt .
Je moet toch zeker kiezen voor jou opa .
Je mag blij zijn om hem nog eenmaal te zien .
En voor jou opa zal het ook een hele steun zijn als hij jou ziet .
Misschien is het de laatste maal als je hem ziet .
En leg deze situatie voor aan jou vriendin en zij zal het zeker begrijpen en jou alleen maar steunen als jij naar jou opa gaat .
En spreek met jou vriendin af op een andere dag voor een leuke avond met jullie beiden .
Bv met zijn tweetjes naar de bios .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
En waarom is het zo rot voor die vriendin als jij er niet bij bent?
Ze geeft dat feestje toch niet alleen om jou?

Zij kan toch gewoon haar verjaardag vieren?

En zeker als je pas zo laat "spontaan" een feestje geeft, dan kan ze toch niet verwachten dat iedereen
die zij uitnodigt daar dan maar bij is?

Sorry, maar ik snap dit niet.
Je gaat naar je opa.
Je vertelt de vriendin hoe het zit.

En als het zo'n hele goede vriendin is, dan spreek
je nog maar eens iets met haar af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Dat jij dit als een probleem ziet zegt wat over jou en jouw principes. Dat je je "hele goede vriendin" dit moet uitleggen zonder dat ze boos wordt snap ik niet. Wat is jullie defenitie van vriendschap? Mijn hele goede vriendin zou het feest eerder afzeggen en met mij meegaan!

Toegevoegd na 1 minuut:
definitie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het al uit moet leggen denk ik persoonlijk dat het niet zo'n goede vriendin is (in ieder geval niet iemand met voldoende empathie om te snappen dat een feestje even geen strak plan is als je je grootvader wellicht voor de laatste keer kan zien)

al zou ze dus naast je wonen, het kan ook nog eens zo zijn dat je hoofd er gewoon niet naar staat om lekker gezellig te gaan lopen doen toch?

dus uitleggen? ben je helemaal mal! je grootvader ligt op sterven dus dit zal voldoende info moeten zijn, dus waarom zou jij je verder moeten gaan verantwoorden hierover????
mocht ze echt boos worden dan had ik haar voor haar verdere 'vriendschap' bedankt. het is namelijk heel normaal dat er begrip voor is en je steun krijgt van een vriendin in dit soort nare situaties.

ik wens je heel veel sterkte in de nare situatie met je opa.

en je vriendin... tja sorry, zij en haar feestje hebben nu gewoon even NIET de prio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Ik zie het probleem niet. Als je opa op sterven ligt zal het niet lang meer duren en dan zal je hem nooit meer zien. Je hele goede vriendin heeft er denk ik wel begrip voor dat je dat super belangrijke feestje niet kan bijwonen. Feestjes zijn er genoeg in het leven en er is altijd wel een reden te vinden om een feestje te maken. Wat vind jij belangrijker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1