Wat te doen bij beginnende verkoudheid?

Mijn zusje van 5 heeft me aangestoken, ik heb nu alleen een droge/zere keel. Soms moet ik snuiten maar echt een versopte neus heb ik niet. Heb ik dan nu verkoudheid? IK denk dat het zich gaat ontwikkelen dus wat kan ik doen om het te stoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
8K

Het beste antwoord

Incubatietijd van een verkoudheid is ongeveer 7 dagen.
Echt stoppen kun je het niet .
Mischien ben je er ook niet vatbaar voor.
Wel als je een lage weerstand hebt.
Dus je kunt alleen maar afwachten wat er komen gaat en zo gezond mogelijk eten en drinken met name vitaminen en mineralen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die droge en zere keel daar zijn Strepsils voor bij de drogist.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

stoppen is lastig.
spoelen, gorgelen met zout water
en je neus met zout spoelen
plus stomen met eucalyptus kan verlichting geven.
zo'n verkoudheid is niet echt te 'stoppen'.
sterkte, het gaat weer over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is eigenlijk nauwelijks mogelijk om een besmetting met een virus te voorkomen. Verkoudheidsvirussen verspreiden zich via de lucht, maar ook via bijvoorbeeld handen en (deur)knoppen. Tijdens de herfst- en wintermaanden zijn er meer mensen verkouden, omdat je elkaar gemakkelijker kunt besmetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Neusverkoudheid gaat vanzelf over, meestal binnen een week. Omdat het wordt veroorzaakt door een virus, bestaat er geen geneesmiddel tegen en is het niet zinvol om naar de huisarts te gaan. Je kunt wel de verschijnselen bestrijden zodat je je wat prettiger voelt. Gebruik neusdruppels of neusspray (maximaal gedurende een week) om de neus open te houden. Deze middelen verminderen namelijk de zwelling van het slijmvlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoge doseringen vitamine C willen nog weleens helpen. Dan moet je niet denken aan milligrammen maar aan grammen. Het helpt beter als preventie maar dan moet je dagelijks vitamine C gebruiken. Neem je tijdelijk een hoge dosering dan moet je rekeningen houden met een paar dingen. Het kan winderigheid en diarree veroorzaken en stop je met zo'n hoge dosering dan moet je die geleidelijk afbouwen. Meer bijwerkingen zijn er niet, hoewel nog vaak beweerd wordt dat je nierstenen kunt krijgen van vitamine C. Maar dat is jaren geleden al ontzenuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omega Pharma Nederland is leverancier van verschillende gezondheids- en verzorgingsproducten.

Een verkoudheid valt helaas niet te onderdrukken, je kunt alleen wel de uitingen van een verkoudheid of van een keelpijn zo draaglijk mogelijk maken.

Bij keelpijn is ons advies om veel te slikken door goed te drinken (bij voorkeur thee of water) en/of een zuigtablet te nemen (dit kan ook een snoepje zijn).

Daarnaast is het goed om je weerstand op peil te houden door gevarieerd en gezond te eten en voldoende te slapen. Eventueel kun je je voeding aanvulling met een multivitamine product om zo een goede weerstand op te bouwen.