Pleeg je zelfmoord als je ten dode bent opgeschreven mits je bloedtransfusie laat ondergaan?

Het gaat erom dat als je bloedtransfusie weigert (vanwege bepaalde geloofsovertuiging) en alleen zal kunnen 'overleven' als je 't niet weigert. In hoeverre zou je dan hypothetisch kunnen stellen dat je dan zelfmoord pleegt als je 't weigert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Nee. Zelfmoord kan alleen geschieden door een actie van jezelf. Niet door een nalaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je weigert en jezelf daarbij bewust bent dat je dan sterft, dan is dat in zekere zin zelfmoord.
Maar als je ook gelooft dat er een god is die jou op het laatste moment nog redt, dan gaat dat niet helemaal meer op. Dus het is enkel zelfmoord als de weigering gepaard gaat met de bedoeling of het bewustzijn van het sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weet dat je kan geholpen worden en je laat dit niet toe dan is dat een vorm van zelfmoord.
fremar
12 jaar geleden
Als je het uit geloofsovertuiging weigert is het natuurlijk geen zelfgekozen einde van je leven. Want dan ben je in de overtuiging dat je op de jouw beloofde plek zult komen. Of dat je gered wordt wanneer het nog niet de juiste tijd blijkt te zijn. Ieder mens heeft het recht een niet-reanimeren verklaring op te stellen. Dat heeft naar mijn idee niet te maken met zelfmoord, maar met het verkiezen van sterven boven ernstig lijden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee. Alhoewel in sommige gevallen de weigering tot bloedtransfusie, uit geloofsovertuiging, neerkomt op zelfdoding, moet het toch daarvan worden onderscheiden omwille van de godsdienstige motivering, die voor gevolg heeft dat er geen sprake is van een uitdrukkelijk doodsverlangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Zelfmoord is: er bewust voor kiezen je eigen leven (met geweld of door een overdosis) te beëindigen.
Als je er echte voor kiest om een bepaalde behandeling niet te ondergaan en als gevolg van die keuze sterft, dan sterf je gewoon. Je hebt niet gekozen voor de dood op dat moment. De dood is alleen het gevolg van het weigeren van die behandeling. Als je vanuit je geloofsovertuiging een behandeling weigert, ben je ervan overtuigd dat je doet wat God wil. In dat geval gaat Gods wil boven het verlengen van je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik een heel goed antwoord... heel mooi verwoord, dank je wel
Een moeilijke en hele goeie vraag vind ik!
Als je de natuur zijn gang laat gaan en geen levensreddende middelen laat toepassen, dan beslis/kies je er bewust voor om dood te gaan in dit hypothetische geval, om welke reden dan ook.
Een sterven in deze situatie lijkt mij geen zelfmoord, omdat je, zoals al gezegd, de natuur zijn gang laat gaan. Het is een bewust natuurlijk sterven.
Maar het is ook een kwestie van woordkeus en hoe je het woord "moord" interpreteert denk ik.