Als iemand zelf weinig tot geen antibiotica gebruikt, heeft dit dan een meerwaarde tegenover de steeds groter wordende antibiotica resistent ziekte??

Er worden steeds met bacteriën/ziekten resistent voor antibiotica, maar is dit ook zo als je zelf bijna nooit tot nooit antibiotica gebruikt?? Of kan een individu zelf hier geen verschil ik maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Als je besmet wordt met een antibioticaresistente bacterie, dan maakt het niets uit of jij al dan niet weinig antibiotica gebruikt: de bacterie op zichzelf is resistent.
vergelijk de besmetting met een regenbui en antibiotica met een paraplu: een paraplu helpt wel tegen een regenbui, maar als je een kapotte paraplu hebt, helpt die niet meer (goed genoeg), ook al gebruik je zelden een paraplu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel ;) Erg duidelijk !!
Vraag gesloten ;)

Andere antwoorden (3)

De resistentie heeft vaak te maken met het voedsel (vlees) wat je eet. De laatste trend in de vlees industrie is het inspuiten van het vee met antibiotica (zieke dieren leveren niks op) dus dat komt in je vlees, jij eet het vlees en krijgt dus steeds een beetje antibiotica.
Dit kleine beetje is niet genoeg om de schadelijke bactieren die je altijd bij je hebt te doden, het tegendeel zelfs. Het maakt ze sterker (what doesnt kills you makes you stronger :)... )

Dus antwoord op je vraag; Nee, helaas.. Antibiotica slikken of niet helpt nauwelijks tegen resistent worden. Dat helpt alleen als je je kuur bijv. niet helemaal af maakt doordat er dan nog (verzwakte) bacterien in je lichaam kunnen zijn die daarna weer kunnen vermenigvuldigen met een resistentie tegen antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er ook dieren die niet ingespoten worden met antibiotica? Zo ja, weet jij welke? En/of waar ik deze kan vinden?? Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, over het algemeen zijn de "eko" of "biologische" dieren niet ingespoten (behalve wanneer zij WEL ziek zijn, dan word het toegestaan). Het nadeel is dat je meer betaald voor deze soorten. Ben nog vergeten te melden dat melk en eieren ook steeds regelmatiger antibiotica bevatten, dus ook hier geldt, "eko" of "biologisch" wil je uitsluiten dat je hieraan blootgesteld word. Overigens een mooi voorbeeld van deze "economische" trend is de ziekenhuis bacterie die nu speelt in het Maasstad ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het op het nieuws gehoord, maar weet niet precies wat er aan de hand is.
Bedankt !!
Van veel bacteriesoorten bestaan resistente en niet-resistente stammen. Die resistente soorten zijn ontstaan door wanbeleid in de landbouw en verkeerd gebruik. Ik maak vrijwel dagelijks mee dat mensen voor een verkoudheidje een paar dagen antibiotica willen hebben. Ik blijf werkelijk aan het uitleggen waarom dat even nutteloos als gevaarlijk is. Inderdaad, ze komen uit landen, en dat zijn er heel veel, waar bijzonder makkelijk aan antibiotica te komen is. Ze weten niet dat AB niet tegen virussen helpen maar ook niet dat bacteriën bij verkeerd gebruik reistent kunnen worden.

Een bekend voorbeeld is tbc. Het is al vervelend als je met een niet-resistente besmet bent maar als het een resistente is dan zijn de rapen gaar. Dan mag je met een mondmaskertje naar een van de weinige klinieken die Nederland telt voor een speciale behandeling in quarantaine met de paar middelen die hopelijk nog wel werken.

Voor een aantal andere infectieziekten geldt min of meer hetzelfde. Artsen zijn heel terughoudend met een aantal antibiotica waar bacteriën nog niet resistent tegen zijn. Die worden alleen gebruikt als je niet beter wordt en uit een kweek dat het om een resistente bacterie gaat. En dan maar hopen dat de infectieziekte niet zo ernstig is dat je tegen die tijd al overleden bent. :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben tegenwoordig ook voorzichtiger hoor met antibiotica. Ik wil pas antibiotica als het levensbedreigend is..:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik ga er liever toch iets genuanceerder mee om. Voor het gevalletje erysipelas, oftewel wondroos waar ik momenteel mee rondloop gebruik ik toch maar liever een ab-kuur om erger te voorkomen. Dan doe ik het ook al niet al te snel, hoor, maar bij secuur gebruik kweek je ook geen resistentie.
Ik ben bang dat je daar geen positief aandeel in hebt, want juist door het bij vele anderen, te pas en te onpas gebruik van deze middelen, ontwikkelen resistente stammen.
De wetenschappers moeten snel met een andere / betere oplossing komen, want deze strijd is vrijwel verloren.