Is MRSA de zogenoemde vleesetende bacterie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de ziekenhuisbacterie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland1995: MRSA heeft die benaming gekregen omdat het vooral voorkomt in ziekenhuizen. Mensen zijn daar verzwakt door ziekte of operaties, en het is dan pas dat die bacterie gevaarlijk is.

Het beste antwoord

Ja. Het aantal ziekten als gevolg van een MRSA infectie neemt toe, ook buiten het ziekenhuis. De gevreesde stafylokok is immuun voor methicilline. Vandaar zijn naam: Methicilline Resistent Staphylococcus Aureus. Dit jaar dook in een Amerikaans ziekenhuis een bijzonder agressieve variant op. Deze vleesetende mutant nam genen over van een andere, veel onschuldiger huidbacterie.
Omdat MRSA vooral voorkomt in ziekenhuizen, wordt de MRSA bacterie ook wel een ziekenhuisbacterie genoemd.
Wie gezond is, merkt niets van een besmetting. Bij mensen met een verminderde weerstand of pas geopereerde mensen kan de bacterie infecties veroorzaken en zich via de bloedcirculatie verspreiden naar verschillende organen.

Er bestaat nog een andere 'vleesetende bacterie'. Na een verwonding kan een ernstige infectie ontstaan, met wat in de volksmond de 'vleesetende bacterie' wordt genoemd: fasciitis necroticans. Het gaat dan meestal om een infectie met de groep A streptokok, maar ook andere bacteriën doen er vaak aan mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee hoor. MRSA is de Staphylococcus Aureus bacterie. De vleesetende bacterie is de Streptococcus Pyogenes.
Amadea
12 jaar geleden
De MRSA bacterie (Methicilline Resistente Staphylococcus aureus) kan infecties veroorzaken bij mensen met een verminderde weerstand, zoals bijvoorbeeld pas geopereerde mensen, omdat hun afweer tegen micro-organismen verstoord is. MRSA is resistent tegen de meeste, gangbare antibiotica, waardoor de bacterie moeilijk is te bestrijden. Voor patiënten in ziekenhuizen en andere zorginstellingen vormt de bacterie dus een groot gevaar. MRSA kan allerlei ontstekingen veroorzaken. Via de bloedcirculatie kan de bacterie zich bovendien naar verschillende organen verspreiden. Dit kan leiden tot een zeer ernstige situatie, zoals een septische shock met dodelijke afloop. Gezonde mensen kunnen de bacterie ongemerkt een tijd bij zich dragen. Voor hen is de bacterie die uiteindelijk vanzelf verdwijnt, ongevaarlijk. Gezonde dragers van MRSA kunnen de bacterie overdragen aan mensen met een verminderde weerstand en pas geopereerde mensen die wel ziek kunnen worden van de bacterie.

Toegevoegd na 5 minuten:
En dus is de MRSA geen vleesetende bacterie,dat is de Streptococcus Pyogenes. Je hoeft daar dus niet bang voor te zijn (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dus WEL een MRSA zijn, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Necrotizing_fasciitis waar staat:

Historically, Group A streptococcus made up most cases of Type II infections. However, since as early as 2001, another serious form of monomicrobial necrotizing fasciitis has been observed with increasing frequency.[3] In these cases, the bacterium causing it is methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA),

Maar er zijn dus ook andere vleesetende bacterien.

Toegevoegd na 35 minuten:
Even ter geruststelling: een "vleesetende" bacterie is eigenlijk een gewone bacterie; het ligt er maar aan op welke plaats ie terecht komt en zijn schade aanricht. De streptococcus pyogenes bijvoorbeeld kan ook een gewone keelontsteking veroorzaken. Om een "vleesetende" infectie te krijgen is heel wat pech nodig (verminderd immuunsysteem bijvoorbeeld), dus dat gebeurt niet zomaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een MRSA ja, maar niet DE MRSA. Geen zorgen, waarschijnlijk komt het niet vaak voor dat MRSA je vlees gaat opeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pinky: wat versta jij dan onder DE MRSA?
Er zijn verschillende MRSA stammen en niet slechts één..
Zelfs binnen één ziekenhuis kunnen er op hetzelfde moment verschillende MRSAstammen voorkomen.
Als de infectie zo ernstig is dat er gangreen of versterving van vlees/weefsel is ontstaan , dan wordt deze meestal veroorzaakt door een bacterie die behoort tot 'de streptokokken' ; Streptococcus pyogenes, de groep A streptokok.
Om die reden heeft deze bacterie ook wel de bijnaam;'vleesetende bacterie'.
Daarnaast worden ook vaak bacteriën gevonden die meedoen aan het ontstekingsproces; onder andere 'Stafylococcus aureus' Bekend als de ziekenhuisbacterie MRSA . Vaak wordt deze aangetroffen samen met E coli, Pseudomonas aeruginosa,Clostridium.

MRSA is dus niet de veroorzaker van een dermate ernstige vleesetende infectie, maar helpt vaak wel mee in zo'n ernstig geval. Er wordt dan ook meestal een aantal soorten (mengflora) gevonden en het is een feit dat hierbij steeds vaker de MRSA bacterie wordt aangetroffen.

Ook bij een kleinere wond, zoals een snijwond bij huis-tuis-keuken werkzaamheden kan een wondinfectie ontstaan en de boosdoener is dan meestal de Stafylococcus aereus en de infectie verloopt dan meestal minder dramatisch. daarom ook is het belangrijk een wond altijd goed te ontsmetten om een infectie te voorkomen.