Kun je ook griep in de zomer hebben?

Geen verkoudheid en ook geen buikklachten, maar afwisselend warm en koud, spierpijn vooral in de rug, hoofdpijn en algehele malaise, en dat al een dag of vier inmiddels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
11.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker!
Veel Beterschap!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, het heeft geholpen. Inmiddels weer redelijk op de been.

Het beste antwoord

Ik heb "het" momenteel ook zitten. Gaat meestal gepaard met lage koorts.

Er is een tijd geweest dat je haast "per definitie" geen griep kon krijgen in de zomer. De term griep is immers gereserveerd voor infecties met het influenza-virus en dat is seizoensgebonden actief (dus niet in de zomer).

Mensen die zich in de zomermaanden presenteerden met griepachtige symptomen, kregen de diagnose "virose", hetgeen zoveel betekent als algemeen besmet een virus.
Griep is ook een vorm van virose trouwens. Om welk virus het gaat, wordt niet nagegaan, omdat er enkele duizenden soorten bestaan en de behandeling niet verandert, ongeacht om welk virus het gaat.

Tegenwoordig kennen we echter nieuwe varianten van het griepvirus (dus het influenza-virus) die wel actief zijn in andere seizoenen. De Mexicaanse variant is zo'n voorbeeld. Je symptomen passen echter niet bij deze variant, dus wellicht heb jij momenteel een niet-influenza "virose". Je bent dus griepaal, maar hebt geen griep.

(net als ik voor 't moment ;-) Beterschap hé!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je en jij ook beterschap.

Andere antwoorden (3)

Je kan op elk moment van het jaar griep krijgen. De reden dat de meeste mensen het in het najaar / winter krijgen is puur omdat je afweer dan wat slechter is, en de ziektekiemen zich makkelijker verspreiden omdat alles vochtig is & we wat meer op elkaar binnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griep wordt veroorzaakt door een virus, niet door winters weer. Dus ja, in de zomer kun je ook een virus oplopen!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je kunt zelfs zonder jas in de winter lopen zonder verkouden te worden en griep te krijgen, het is alleen niet prettig om het zo koud te hebben :P
Ik heb er moementeel ook last van. Misschien een virusje. Griep schint heftiger te zijn. Vooral mijn rugpijn grrr... wordt er gek van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja erg he? En normaal nooit last van de rug, alleen in bed. Dus noodgedwongen opzitten op twee tuinstoelen. Maar hou moed, bij mij is inmiddels het ergste leed geleden. Beterschap!