Is een oorontsteking vanzelf te genezen?

Mijn dochter heeft een oorontsteking. Het was 1 nacht heel erg en daarna heeft ze nergens geen last meer van. Ik hoef haar zelfs geen paracetamol meer te geven. Ik was bij de arts langs gelopen om te vragen of zij nog op na controle moet komen maar die zei dat dit alleen hoeft wanneer zij anto biotica gebruikt. Dit heb ik niet gedaan omdat ik in overleg met de arts zou beginnen wanneer het de volgende dag niet weg was. Kan een oorontsteking zomaar verdwijnen? Of kan dit sluimeren en oorschade aanrichten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem het zekere voor het onzekere en ga naar de huisarts. Straks wordt ze doof ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is ze toch al geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bekend met oorontstekingen en het beste is toch anti-biotica te nemen. Het is een soort abses (tenminste bij middenoorontstekingen) die openspringt. Op het begin is het een vreselijke druk maar zodra die open is gesprongen (wat een enorme knal kan zijn in je hoofd is de druk er wel af en heb je geen pijn meer. Het vocht en vuil zit echter nog wel in je oor wat weer kan ontsteken. Om dit te voorkomen zou ik dus maar wel anti-biotica nemen. Je hoeft er niet doof van te worden als er tijdig wordt ingegrepen. Mijn ene oor is op 2 jarige leeftijd wel hierdoor aangetast maar toen was de medici ook niet zo ontwikkeld als nu. Mijn andere oor heeft het 6 jaar geleden gehad en die heeft er geen schade aan over gehouden behalve gekraak met slikken (littekenweefsel). Maar zelfs het laatste hoeft bij jouw kind niet zo te zijn. Sterkte ermee met je dochter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra ze weer gaat klagen dan toch met de AB druppels beginnen.
Heb je geen nat oor gezien bij haar of op haar kussen?

Het beste antwoord

Ieder mens heeft - gelukkig maar - een (normaal gesproken) goed werkend afweersysteem. Dat afweersysteem zorgt er voor dat we gezond blijven en als we eens een keer een infectie oplopen of op een andere manier ziek worden, weer gezond worden. Dus ook zo'n oorontsteking kan spontaan verdwijnen.

Het is natuurlijk altijd goed om zeker in zo'n geval zoals je hebt gedaan even de huisarts te raadplegen.

Twee dingen zijn altijd belangrijk:
Pijn is een belangrijk signaal, net als koorts dat er iets niet in orde is.
De meeste klachten verdwijnen spontaan na een paar dagen. Bij een kind moet je natuurlijk wel extra attent zijn en zeker bij ernstige pijn altijd de huisarts inschakelen.

Maar als je vooral zelf als ouder niet al te paniekerig handelt en toch goed op blijft letten, dan handel je goed. Het kind zal ook rustig blijven of rustiger worden en meestal doet een warm of koud washandje al wonderen.

En het is maar goed ook dat we zo'n goed werkende afweer hebben want antibiotica kunnen we het beste zo lang mogelijk mijden, denk maar aan het mogelijk optredende gevaar van resistentie voor bepaalde antibiotica waar je tegenwoordig steeds meer over hoort.

Daardoor zou zo'n middel als het te snel wordt gegeven wel eens niet goed of helemaal niet meer kunnen werken als je het echt eens nodig zou hebben. Daarom vraag ik mijn huisarts ook altijd of het echt nodig is om een antibioticum te gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
denk maar aan het mogelijk optredende gevaar van resistentie voor bepaalde antibiotica moet zijn voor bepaalde bacteriën
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Absoluut kan een mens van de meeste ontstekingen zelf genezen!

Er wordt al veel te vaak antibiotica voor geschreven, om maar zo snel mogelijk van de vervelende symptomen af te zijn.
Maar zoals je misschien wel weet is dit nou juist de oorzaak dat er overal steeds vaker gevaarlijke resistente bacteriën opduiken.

Het beste kun je wachten tot de ontsteking vanzelf over gaat.

Helaas kunnen ernstige ontstekingen wel degelijk schade veroorzaken. Er kan weefsel beschadigd raken en daar kan littekenweefsel groeien.
Maar ook dit is in de meeste gevallen helemaal niet erg. Net zoals een klein littekentje na een wondje door een val van de fiets helemaal niet erg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was toch blij met die anti-biotica hoor......zonder kan het vocht wat achter blijft op zijn beurt ook weer ontsteken. Anti-biotica voorkomt dit op zijn beurt weer.
Ik zou wel uitkijken hiermee, het kan ook zijn dat haar oor die nacht is doorgebroken en dan is de druk er vanaf en is de pijn weg. Maar het kan dan nog wel ontstoken zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik zou zeggen waakzaam blijven ,maar ook een gezond vertrouwen hebben in ons immuunstelsel dat ziekte bestrijdt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf last van chronische oorontsteking, en een dag kwam ik naar de KNO-arts (keel, neus oorheelkunde) bleek het zo vol troep dat er de volgende dag een nieuwe afspraak werd gemaakt op kleine OK.
de volgende dag keek hij en de troep was weg.

dit bewijst dat de oorsmeer in een dag weg kan gaan.
maar dit betekent niet dat de ontsteking weg is.
De ontsteking kan het best groeien in vochtig klimaat, dus als het oorsmeer eenmaal weg is kan het oor echt genezen
Dit is erg snel als dit in een dag gebeurt, maar je oor moet het meestal zelf kunnen genezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms gaat de ontsteking ongemerkt voorbij, maar dit is eerder uitzonderlijk. Over het algemeen ontstaat er plotseling een vol of drukkend gevoel in de oren, dat heel pijnlijk kan zijn. Paracetamol kan dan nodig zijn.

Omdat het lichaam in staat is om zelf de infectie te overwinnen, genezen de meeste ontstekingen spontaan. Na een dag of twee vermindert de pijn en zakt de koorts. Acht dagen later zijn over het algemeen alle klachten verdwenen.

Het gebruik van antibiotica is dan ook overbodig. Deze kunnen de genezing hoogstens enkele uren versnellen.

Antibiotica zijn wel nuttig bij complicaties of als het afweersysteem van het lichaam minder goed functioneert en het de infectie onvoldoende kan overwinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kind zijnde heb ik ongelooflijk veel oorontsteking gehad en wat bij mij heel goed hielp was neusspray van otrivin. Gewoon de baby versie.
Zit verder niks in, als water en zout.
Ook nog een idee als je geen antibiotica kan/wil/mag gebruiken.