kan je slapen weigeren?

heb je mensen die zeg maar anorexia met slapen hebben? dus die opzettelijk proberen niet/ zo min mogelijk te slapen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry voor de misschien niet goede hoofd vraag, ik wist niet zo goed hoe ik deze moest stellen..

Het beste antwoord

Geloof me, die zijn er. Dit weet ik, omdat ik het zelf een hele tijd geleden heb gehad. In die periode had ik nogal wat privéproblemen. Proberen om niet te slapen en 's morgens met een slaapkop opstaan. Alleen weet ik niet meer waarom ik dat toen heb gedaan, omdat het al lang geleden is gebeurd. Nu achteraf denk ik, dat het een stomme actie was. Als je niet slaapt ben je overdag niet energiek genoeg om te doen wat je moet doen en kun je niet meer met je problemen omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je lichaam heeft rust nodig en als je je lichaam dat niet geeft wordt je nog vermoeider en op een begevenmoment ben je zo "op" dat je wel in slaap moet vallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mensen zullen er zeker zijn, maar de kans van slagen om niet te slapen, is veel kleiner, dan om niet te eten.
Een beetje kort door de bocht, kun je stellen dat eten een actieve bezigheid is, en slapen een passieve.

Als je gewoon weigert te eten, dan eet je ook niet. Als je weigert om te slapen, zul je na een dag of 5 toch echt in slaap vallen. Zelfs als je niet gaat zitten of liggen. Als je blijft staan of lopen, zul je gewoon neervallen en in slaap vallen.

Slapen kun je dus niet "weigeren".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je! maar als je niet eet eet je niet in een keer niks dus je zou dan wel eventjes moeten slapen ofzo.. maar ik geloof dat niet slapen moeilijker vol te houden is dan niet eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet alleen "moeilijker" vol te houden (zoals je schrijft) maar het is echt onmogelijk. Je lichaam zal het altijd winnen van je eigen wil, omdat je lichaam totaal uitgeput zal raken, en vanzelf in slaap zal vallen. (of misschien wel erger flauw vallen, bewusteloos raken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke! xD dank je!
Je kunt slapen een tijdje vermijden, in de eerste plaats door b.v. koffie te drinken en het heel sterk te willen, maar al gauw zul je op een onbewaakt ogen blik toch wegdoezelen.
Je kunt ook sommige harddrugs gebruiken die een nog sterker effect hebben dan koffie, maar al gauw zul je dan waanvoorstellingen gaan krijgen.
Kortom je wordt gewoon gek als je langdurig te weinig slaapt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen , door slapen herstel je het lichaam . Wat er kan gebeuren zonder slaap : -niet meer goed denken
-afweersysteem gaat kapot
- organen gaan slechter werken
-last van koppijn , misselijkheid overgeven
-na lange tijd zonder slaap : dood
( langste dat iemand volgehouden heeft zonder slaap is 2 weken )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat geldt namelijk net zo goed voor anorexia waarmee de vrager een vergelijk trekt. Verschil is dat je vanzelf een keer in slaap valt, eten valt niet zomaar in je mond.
Sommige mensen ervaren een soort energiekick juist als ze weinig slapen. Door het slaapgebrek worden ze niet slaperig maar juist een beetje hyper. Dit kan een reden zijn voor iemand om te gaan experimenteren met weinig slaap. Ook kan het een soort gevoel van controle geven, "met vier uur slaap red ik het ook, zou het met een half uur minder ook nog lukken" etc.
Het is niet gezond want als je te lang te weinig slaapt kun je allerlei klachten krijgen, niet alleen word je fysiek zwakker maar ook je geest kan minder goed werken en je kunt bijvoorbeeld gaan hallucineren (en als je dan nog steeds doorgaat met minimaal slapen kun je er ook psychotisch van worden).