Kan je huisarts je op een eenvoudige manier testen/onderzoeken op kanker?

Ik bedoel niet gericht op een bepaald soort kanker zoals onderzoek bij darmkanker of foto's bij longkanker maar algemeen, onderzoek dat uitwijst dat je een vorm van kanker hebt zonder dat direct duidelijk is waar of wat voor soort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K

Het beste antwoord

Een algemeen bloedonderzoek naar kanker bestaat niet. Ook een total body check, of hoe zo'n volledige screening van de gezondheid ook mag heten, biedt geen grotere zekerheid dan dat je de eerste paar maanden erna hoogstwaarschijnlijk wel zult overleven wat kanker betreft. Kanker kent vele vormen, van langzaam tot snel en van goed te genezen tot een uiterst slechte prognose. Hoewel vele vormen tegenwoordig goed te genezen zijn kun je het beste afwijkende signalen van je lichaam ter harte nemen. Huidvlekjes die groter worden, jeuken of van vorm veranderen, een onverklaarbaar ander ontlastingspatroon, moeheid, knobbeltjes, hardnekkige hoest kunnen allemaal een onschuldige oorzaak hebben maar ook op een kwaadaardige tumor wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat kan hij niet.
Als hij een vermoeden heeft of het niet zeker weet dan wordt je doorverwezen naar een specialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja, je huisarts niet maar bloedprikken maakt meestal een hoop duidelijk, komt hier iets uit wat met kanker te maken zou kunnen hebben wordt je door verwezen naar een specialist en dan word de soort enz. vastgesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan op dit moment geen bloedanalyses die je met zekerheid kunnen zeggen of je al dan niet kanker hebt. Kankercellen kunnen inderdaad niet in het bloed gedetecteerd worden. In het bloed kan men ten hoogste aanwijzingen vinden dat er iets mis is met je lichaam dat verder moet onderzocht worden. Dat zijn meestal vrij vage aanwijzingen, die evengoed voorkomen bij andere ziekten dan kanker. Je kan anderzijds ook kanker hebben zonder duidelijke afwijkingen in je bloed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij metastase verspreiden de kankercellen zich via het bloed of de lymfe, waarom zouden deze dan per definitie niet in het bloed gedetecteerd kunnen worden? Negatieve uitslag geeft uiteraard nog steeds geen uitsluitsel. Correct me if i'm wrong.
Nee.
Enkel leukemie (vorm van bloedkanker) is aan te tonen in het bloed.
Behalve dat er leukemiecellen aanwezig zijn, blijkt uit een bloedproef ook vaak dat de drie types bloedcellen meer of minder getroffen zijn.

In bepaalde gevallen vindt men echter geen leukemiecellen in het bloed. De diagnose berust dan voornamelijk op het onderzoek van het ruggenmerg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog niet.

Er is een nieuwe bloedtest ontwikkeld genaamd EarlyCDT-Lung. Deze test was primair bedoelt om longkanker te spotten, maar blijkt voor alle vormen van kanker te werken. quote: "Hij werkt door te identificeren hoe het immuunsysteem reageert op de eerste moleculaire tekenen van de groei van kanker. Kankercellen produceren namelijk kleine hoeveelheden proteïnen genaamd antigenen die maken dat het immuunsysteem grote hoeveelheden antilichamen produceert."

Pas volgend jaar wordt deze test in Groot Brittannie geintroduceerd. Dus nog even (lees: nog veel) geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou mooi zijn, maar dat kan nog niet. Er kan wel gericht gezocht worden, afhankelijk van de klachten die jij meldt.