Ik heb op Survival een teek gehad. Goed verwijderd door de begeleiders, maar moet ik nog ergens op letten?

Niet dat ik bang ben maar ik heb geen zin met het gedoe van Lyme...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Wanneer je na enkele dagen (of weken) op de plaats waar je gebeten bent een rode plek krijgt, die na een tijdje in het midden wit wordt, ( het ziet er dan uit als een rode ring) dan is het waarschijnlijk een geïnfecteerde teek geweest en moet je meteen naar de huisarts.
Dan ben je waarschijnlijk met de Borellia bacterie besmet die 'Lyme'veroorzaakt.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (5)

Je moet de plek waar de teek gezeten heeft goed in de gaten houden. Wanneer hier een rode ring omheen komt moet je naar de dokter. Als er een ring komt rondom de beet, zul je zien dat de ring snel groeit. Regelmatig controleren zorgt er voor dat je de ring niet mist. Bij twijffel altijd naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opletten dat er geen rode vlek omheen komt. Beste kun je met een watervaste stift even een rondje om de plek tekenen (zit het op een zichtbare plek? Anders pleister). Rode vlek kan wijzen op de ziekte van Lyme... Die is niet fijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem geen risico en ga er mee naar de dokter, ik het ook wel is gehad en ben voor de zekerheid naar de dokter gegaan ik kreeg toen een penicilline kuur (is niet zo erg als t lijkt)

als je echt niet wilt gaan, moet je natuurlijk uitkijken of er een kring om heen komt , als het gebeten plekje zelf rood word geen paniek dat kan ook gewoon zijn omdat er nog een pootje in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf in je agenda wanneer die teek heeft gebeten. Je kunt na een half jaar nog last krijgen, ook al zie je nu niets. Het is dan goed, als je bij koorts ofzo de dokter die datum kunt geven.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Als de teek niet lang (minder dan 24 uur) heeft vastgezeten, en op de juiste manier is verwijderd (dus niet vooraf ontsmetten etc), dan is de kans op besmetting niet zo groot. Maar mocht je een rare vlek krijgen op de plek waar het beest zat, of een ontstekingsreactie, ga dan naar de dokter.
En noteer de beet in elk geval in je agenda - mocht je toch over x tijd 'rare verschijnselen' krijgen, dan kun je in elk geval aan de bel trekken en vragen om een test ivm Lyme.