hoe ontstaan waterpokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
„Er sterven steeds meer volwassenen aan waterpokken, een van de vaakst voorkomende infectieziekten bij kinderen”, zegt de Londense krant The Independent. Uit cijfers gepubliceerd in de British Medical Journal blijkt dat in het begin van de jaren ’70 48 procent van de sterfgevallen aan waterpokken bestond uit volwassenen, terwijl dat cijfer in 2001 was gestegen tot 81 procent. Professor Norman Noah, van de Londense School voor Hygiëne en Tropische Geneeskunde, waarschuwt: „Dit onderzoek bevestigt dat waterpokken bij volwassenen behoorlijk veel sterfgevallen veroorzaken . . . Ons cijfer van 25 doden per jaar [in Engeland en Wales] is waarschijnlijk een onderschatting. . . . Als volwassenen waterpokken krijgen, moeten ze beseffen dat dit anders is dan de kinderziekte. Ze lopen een groter risico en moeten veel eerder een arts raadplegen.” Mannen tussen de 15 en 44 jaar lopen het grootste risico.

Antwoorden (2)

Waterpokken worden door een virus veroorzaakt, het varicella-zoster virus. Het is ook de veroorzaker van gordelroos. Dat virus wordt bij hoesten en praten via druppeltjes in de lucht overgedragen. Ook door contact met het vocht uit de blaasjes kan het virus worden overgedragen. Daarna duurt het twee tot drie weken voordat de vlekjes ontstaan. De ziekte is heel besmettelijk, vanaf één dag voordat de vlekjes zichtbaar worden totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Dit duurt ongeveer tien dagen.
Amadea
12 jaar geleden
Waterpokken word veroorzaakt door het herpesvirus en is een ziekte die erg besmettelijk is.