Gaat een verkoudheid minder snel over wanneer je een neusspray gebruikt of maakt dat geen verschil.

Met een neusspray vind ik 't heel goed te doen zo'n verkoudheid, ik merk amper dat ik verkouden ben eigenlijk. Als ik het niet gebruik zit mijn neus echt potdicht. Onderdruk je alles nu met een neusspray of gaat het verloop van de verkoudheid hetzelfde als wanneer je niets gebruikt? Dit hierboven is echrt mijn vraag, ik weet dat een neusspray verslavend is en dat je het niet te lang achter elkaar mag gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
7.6K

Het beste antwoord

Het verloop van de verkoudheid zal hetzelfde zijn, of je nu een neusspray gebruikt of niet. Een neusspray bestrijdt enkel een symptoom van de verkoudheid, niet de verkoudheid zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet echt,het is hoofdzakelijk bedoeld dat je weer lucht krijgt door je neus en het wil ook weleens gebruikt worden als je last van je gehoor hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is verkoudheid een virusinfectie en heeft de spray er geen effect op.
Dat je neus erdoor opengaat is wel erg prettig.

Een andere manier om te zorgen dat je neus openblijft, zodat je goed kan slapen en zo, is:
- los 9 gram keukenzout op in 1 liter water.

Maak de oplossing handwarm (bijvoorbeeld in je hand) en zuig met 1 neusgat zoveel mogelijk op. Laat dit enkele tellen inwerken, en blaas alles uit. Er komt groenigheid mee. Je neus is dan urenlang schoon.
Dit kan zelfs voorkomen, dat de neusverkoudheid zich uitbreidt tot keelontsteking en bronchitis.
(Die kreeg ik vroeger vaak).

Deze concentratie doet trouwens geen pijn in je neus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zoutoplossing doet wonderen, ik heb het trucje geleerd van warm zout water opsnuiven met mn neus (twee neusgaten tegelijk)en het dan uitspugen, dat is pas goed schoonspoelen!
Let op met teveel gebruiken van spray hier kan je aan verslaafd raken en zit je neus steeds vol en spuit je weer. Na 3 dagen gewoon stoppen probeer te slapen zonder en dan is het vast weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een neusspray onder druk je niks, maar je mag het zeker niet langer dan 1 week gebruiken. Het zorgt ervoor
dat je slijmvliezen slinken waar door dat verstopte gevoel
weg gaat. Maar gebruik je het te lang , dan krijg je het
tegenover gestelde effect!!! Je heb dan continu meer spray nodig om je neus "open" te houden. Er zijn echt veel mensen verslaafd aan neusspray.om daar vanaf te komen adviseer ik altijd alvast te stoppen met het sprayen van 1 neusgat, zodra deze zonder neusspray open blijft kun je het zelfde doen met het andere neusgat. Zo kun je van de verslaving af komen, maar verstandiger is de spray niet te lang gebruiken en altijd volgens bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niet uit maakt, je lichaam moet het virus van binnenuit bestrijden en door je symptomen te verlichten vecht je niet extra hard tegen de oorzaak. Je verlicht de symptomen van de verkoudheid, zoals oa de neus dicht hebben. Maar het is je eigen lichaam die dit doet! Je doet iets (neusspray spuiten) en je lichaam reageert hierop door extra vocht aan te maken vanuit de slijmvliezen in je neusholte, zodat het taaiere slijm samen met het vocht doorgeslikt kan worden (goor verhaaltje!) En er zitten andere stoffen in de spray die je slijmvliezen minder laten zwellen en je neusholte verzachten.......
Als je gewoon water zou spuiten in je neus, zou je lichaam de zelfde reactie geven, alleen gaan je slijmvliezen hier wel weer op reageren...,
Het kan rustig een aantal dagen gebruikt worden, maar niet te lang, dan ben je steeds meer nodig om verlichting te krijgen.
Maar meestal is het symptoom je neus dichthebben bij verkoudheid ook maar een paar dagen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is verteld dat sowieso de bloedvaten dunner worden, waardoor er dus meer ruimte vrijkomt in de neus. En dat in neusspray zouten zitten, waardoor alle viezigheid een beetje oplost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat wel iets dat echt werkt: 6 gram ascorbinezuur tijdens de maaltijd en kun je de volgende ochtend fluitend naar je werk. Om 16:00 komt het weer opzetten en dan nogmaals zoiets want virussen verbranden hun manteltje aan een voedingszuur als vit.C. Méér op bron: