Wat gaat een arts doen als omeprazol niet werkt en men last blijft houden van maagzuur en slokdarmontstekingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
19K

Het beste antwoord

Omeprazol behoort tot de protonpompremmers. Het remt de protonpomp in de maagwand welke verantwoordelijk is voor de aanmaak van maagzuur. Remmen van de protonpomp zorgt voor een sterke zuuronderdrukking in de maag. Omdat verhoogde maagzuurproductie verantwoordelijk is voor een reeks klachten van de maag, twaalfvingerige darm en slokdarm, worden potonpompremmers gebruikt bij tal van klachten.

Waarschijnlijk krijg je een vervangend geneesmiddel voorgeschreven.
Famotidine zou kunnen of Maalox.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als dit niet helpt, dan kan je huisarts kiezen voor een behandeling met protonpomp-inhibitoren of PPI. Dit geneesmiddel blokkeert de positieve waterstofionen in de maag, waardoor deze niet langer zuur is. Hierdoor verdwijnt de reflux zelf niet echt, maar hij is tenminste vrij van zuur. Deze behandeling met PPI kan een termijn van een aantal weken in beslag nemen, of zelfs levenslang blijven duren.

Daarnaast kun je een doorverwijzing krijgen om de oorzaak nader te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je krijgt dan misschien een andere maagzuurremmer en helpt deze ook niet dan misschien een maagonderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de klachten blijven bestaan, dan kan een arts er ook voor kiezen om een gastroscopie aan te vragen.
Bij dit onderzoek wordt met behulp van een flexibele slang gekeken naar de slokdarm en de maag.
Hierbij kunnen eventuele afwijkingen uitgesloten worden.