Wat kun je het beste doen als je ziek bent?

Ik ben de hele dag al ziek, sinds vanochtend moet ik ongeveer om de 10 minuten naar de wc om over te geven. Alles wat ik probeer te eten of drinken komt er net zo hard weer uit. Ik probeer wel te slapen maar word steeds weer wakker en dan moet ik weer rennen naar de wc. Iemand tips?

Toegevoegd na 4 uur:
Iedereen bedankt voor de tips! Net even heerlijk geslapen en t lijkt er op dat de slokjes water ook binnen blijven.. Eten durf ik nog niet aan, maar heb wel onwijse trek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om iets anders te drinken zou je ook wat slappe thee kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, daarmee gaat je zeker verder vooruit.
WAt Marja gezegd heeft, slappe thee is een goede...kan ook bv kamille thee zijn, evt met een beetje honing erin opgelost. Dat valt bij mij goed na misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben al de hele week ziek. Ik kijk oude series van vroeger terug op youtube.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet overgeven >.<

Antwoorden (19)

Naar de huisarts gaan :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rent toch niet elke keer met een (vermoedelijk) griepje naar je huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikke niet nee, maar blijkbaar weet de vraagsteller niet wat die moet doen, nou de huisarts dus, daar zijn ze voor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt NIET als griepje, eerder voedsel vergiftiging. Maar de huisarts haal je niet met elke 10 minuten naar de wc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisarts komt ook aan huis, misschien daarom dat het huisarts heet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd gewoon een emmertje naast mn bed. Naar de huisarts gaan lijkt me.overbodig
Helemaal niets doen, alleen uitrusten alleen wel fff de huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter is het om de huisarts te bellen om advies te vragen. Of de huisarts laten komen want 10 minuten haal je niet naar de huisarts.
Beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon op bed blijven liggen en zo min mogelijk eten en als je je al weer iets je beter voelt iets heel ligts eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je ook hoge temperatuur? Koorts?

Het advies om naar de dokter te gaan zal slecht werken als je echt elke 10 minuten moet...wel kun je een huisvisite bij je dokter aanvragen (zou het zeker doen en uiterlijk morgenochtend)

Mogelijke oorzaken:
Voedsel vergiftiging, bacterie

risico: Als er niets binnen blijft, ook geen water, is na 1 tot 2 dagen uitdroging een groot risico. Om dit tegen te gaan kun je een huisgenoot ORS laten halen bij de apotheek .
Blijft ook dat niet binnen dan is een vocht infuus aangewezen.
Als je de arts belt vooral noemen als je ook geen water kunt binnen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon uitzieken. hier is meestal niets tegen te doen. als je ook verkouden bent kan neusspray helpen tegen verkoudheid. medicijnen slikken heeft geen zin want dat komt er toch gelijk weer uit. probeer wel te drinken (in jou geval gewoon water) anders droog je uit. eigenlijks moet je gewoon uitzieken.

wat ook helpt is om een emmer naast je bed te zetten, dan hoef je niet telkens naar de w.c. te rennen als je over moet geven ;) dat doe ik ook altijd als ik ziek ben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar keer een dosis Norit nemen. Ben je morgen beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer eens om het half uur 2 slokjes water,niet meer.
Je maag moet rust krijgen,als je merkt dat dat goed gaat ,iets meer,daarna begin je met thee of slappe bouillon,
Ga geen medicijnen innemen tegen misselijkheid,want,er zit in iets je maag wat er uit moet,verkeerd gegeten of virus,ga je dat met medicijnen tegenhouden duurt het langer voordat je het kwijt bent.
Dat erge spugen moet wel na 12 uur weg zijn,anders dokter waarschuwen voor advies,maar in de eerste plaats moet je maag nu even de tijd krijgen om zijn afval kwijt te raken.
Ik spreek helaas uit eigen ervaring,we hebben net hier allemaal zo'n braakgriep gehad,en dit was ons advies van arts.
Veel beterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer met een koffielepeltje coca cola.
Als het er in blijft nog een lepeltje enz.
Dit is een tip van een kinderarts toen één van mijn zoontjes langdurig moest braken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is al een oud "medicijn", maar met prik werkt het prima, zonder zou ik niet weten (ook van de huisarts gehoord, 30 jaar geleden)
als het "gewoon" een buikgriepje is, kun je een slokje cola nemen. Klinkt gek, maar werkt wel!

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja idd, cola en ships. cola stopt ships levert zout!+je
Uitzieken. Zorg voor een warme omgeving. Ga lekker onder de dekens liggen.
In een warme omgeving werken de enzymen sneller en is de ziekteverwekker eerder de nek omgedraaid.
Als je gaat zweten dan is dat een goed teken.
Dat je over moet geven komt omdat de ziekteverwekker in je maag zit. Daar kun je niet zoveel tegen doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het langer dan 3 volle dagen duurt, zou ik toch even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook aan een voedselvergiftiging of een virusje.
Zorg wel dat je voldoende vocht binnen blijft krijgen door bijv. geregeld een slokje water te nemen,ook al komt het er weer uit.
Wat ook goed helpt tegen misselijkheid is motulium of domperidon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pepermuntje eten helpt ook wel tegen de misselijkheid. En slokjes venkel water/thee kan ook helpen.
Cola stopt, en chips is dan weer voor het zout, maar kan me voorstellen als je echt kotsiemisselijk bent dat het laatste wat veel van het goede is.

Ps. bij gewoon griep, dus geen bacteriële infecties is slaap toch echt het beste medicijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder had gisteren precies hetzelfde. Veel slapen, en probeer fruit te eten. Tenzij je het echt niet binnen kunt houden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je nou een virus of een voedsel vergiftiging hebt, het beleid blijft het zelfde. Er zit iets in je maag/darmstelsel wat er niet hoort en je lichaam ontdoet zich daar van. Een prachtig mechanisme wat jij het beste zijn gang kunt laten gaan.Heel vervelend natuurlijk maar wel het beste.Alle middeltjes die jouw klachten evt onder drukken sluiten het virus of de bacterie op in je lichaam waar door het uiteindelijk langer duurt voor dat je op knapt.
Dus lekker uitzieken en dieet houden.Mits je verder gezond bent, voor diabeten, hartpatiënten en hoog bejaarden geld " neem contact op met je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wat kun je het beste doen als je ziek bent?"
Al je energie gebruiken om beter te worden...

Rust. Veel rust. Wel je kamer koel houden. Warm en droge lucht is niet prettig.
Je bent alweer aan de beterende hand. Vandaag wat bouillon, dat is een rustige en lekkere eerste stap en dan kan je maag weer kalm op gang komen. Dan langzaam wat lichte dingen eten: kaneelbeschuitje of zo. Wat lezen, slapen, bankhangen.
Kalm aan. Komt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker in bed en veel drinken. met bouillon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kippensoep eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitzieken. Dat betekend veel rust, en als het lukt een beetje eten, veel groente/fruit, veel water drinken, en tegen de pijn evt een paracetamol. Beterschap!

Toegevoegd na 52 seconden:
betekent met een t, haat aan verkeerde spelling...