hoe kun je leukmie krijgen

ik heb een boek van jacques vriens
gelezen achtste- groepers huilen niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (2)

Mooi boek, van Jacques Vriens. Heftig ook..

Hoe leukemie ontstaat, is niet bekend. Wel weet men van een aantal factoren dat ze de kans op leukemie verhogen. Zo is bewezen dat blootstelling aan radioactieve straling en aan bepaalde chemische stoffen (bijvoorbeeld benzeen en sommige cytostatica) het risico op leukemie verhoogt. Kankerpatiënten die met radio- of chemotherapie (bepaalde cytostatica) worden behandeld, hebben daardoor een verhoogde kans op leukemie. Dat is dan een 'secundaire leukemie', die zich binnen tien jaar na de blootstelling kan aankondigen, met een piek tussen drie en vijf jaar.

Blootstelling aan straling
verhoogt de kans op leukemie. Deze patiënt heeft de ziekte van Hodgkin, een kanker van het lymfestelsel. De verlichte plaatsen op de borst geven de plaatsen van bestraling aan. (De longen worden zoveel mogelijk ontzien.)

Leukemie door virussen
Acute leukemie komt weliswaar op alle leeftijden voor, maar verreweg het meest bij ouderen. Dat neemt niet weg dat het bij kinderen en jonge volwassenen de meest voorkomende vorm van kanker is. Bij de acute lymfatische leukemie (ALL) echter ligt tevens een duidelijke piek bij kinderen; en vooral bij kinderen in hoger ontwikkelde landen, dit in tegenstelling tot de meeste andere ziekten. In deze landen blijkt de ziekte bovendien het meest onder de sociaal hogere klassen voor te komen. Dit epidemiologische gegeven zou kunnen wijzen op een mogelijke virale oorzaak van ALL bij kinderen. (De hypothese is dat het kind dan met een – onbekend – virus moet zijn besmet, en wel pas op latere leeftijd, vanwege 'te goede' hygiënische omstandigheden in de vroege jeugd.)

Acute Lymfatische Leukemie = ALL

nog meer info op:

http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_bloed.nsf/All/Het-Ontstaan-Van-Leukemie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boek: 'Achtste Groepers Huilen Niet'
Over de precieze oorzaak van leukemie is weinig bekend. Wel kent men enkele factoren die bij het ontstaan een rol spelen.

Omgevingsfactoren:
Het is bekend dat blootstelling aan grote hoeveelheden radioactieve straling, de kans op leukemie vergroot. Ook staat vast dat een vroegere behandeling met radiotherapie het risico op leukemie verhoogt. Er bestaat een verhoogde kans op leukemie bij kinderen die voor of na de geboorte werden blootgesteld aan bestraling. Over de vraag of het risico op leukemie hoger ligt bij mensen die in de omgeving van een kerncentrale wonen, lopen de wetenschappelijke opinies uit elkaar.
Over de vraag of wonen in de omgeving van hoogspanningskabels het risico verhoogt, bestaat evenmin overeenstemming in wetenschappelijke kringen.
Ook langdurige of massieve blootstelling aan bepaalde chemische stoffen zoals benzeen en sommige pesticiden verhoogt het risico. Ook sommige geneesmiddelen (cytostatica) die gebruikt worden bij chemotherapie om kanker te behandelen, kunnen leukemie uitlokken.

Virussen:
Er bestaan aanduidingen dat een bepaald virus (humane T-cel leukemie virus) een zeldzame vorm van leukemie kan uitlokken.

Genetische factoren:
Er zijn aanwijzingen dat een erfelijke aanleg mogelijk van invloed is bij het ontstaan van sommige vormen van leukemie. Met name bij chronische myeloïde leukemie bevatten de kankercellen bijna altijd een abnormaal chromosoom (het Philadelphia-chromosoom) waarbij een deel van het chromosoom met een ander is vergroeid.
Ook wordt een verhoogde kans op bepaalde vormen van leukemie vastgesteld bij personen met het Down syndroom en met afwijkingen in DNA reparatiemechanismen.