Hoe kan men weten/onderzoeken of iemand resistent is voor aids? Wordt er gericht gezocht naar mensen die resistent zijn? En hoe?

Je spuit diegene niet zomaar in met het HIV virus.

Ontstaat dit toevallig doordat een bepaald persoon niet ziek wordt na onveilig contact met een besmet persoon? Of omdat bij toeval het gen wordt gevonden dat zorgt voor resistentie?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Men volgt een bepaalde groep mensen die constant blootgesteld zijn (of waren) aan het HIV virus.
Wetenschappers van de Britse Oxford universiteit volgden lange tijd een groep van 43 Keniaanse prostituees.
Zes Keniaanse vrouwen waarvan gedacht werd dat ze resistent waren, zijn nu toch geïnfecteerd.

De ontdekking frustreert wetenschappers die werken aan de ontwikkeling van een aidsvaccin. Wetenschappers dachten dat geregeld contact met het hiv-virus, dat aids veroorzaakt, kon leidden tot hiv-resistentie. Maar dat blijkt niet helemaal waar.

De onderzoekers geven de hoop op het ontwikkelen van een vaccin tegen aids op basis van een studie van de Keniaanse vrouwen echter niet op. Er is al een zogenaamd Oxford-vaccin ontwikkeld dat met succes is getest op apen.
In Groot-Brittannië deed men ook tests op Britse vrijwilligers met het vaccin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik dacht dat er veel onderzoek gedaan is naar HIV bij prostituees in Afrika. Gezien de omstandigheden, is het quasi een zekerheid dat ze HIV-besmetting oplopen. Blijkt dat er zijn die immuun zijn (of schijnen te zijn). Dit zijn dus interessant gevallen voor gericht onderzoek.
Anderzijds is er ook een sterk vermoeden dat er een verband is tussen immuniteit voor pest en immuniteit voor HIV. Onderzoek naar middeleeuwse kerkhoven heeft hierbij geholpen. (zie link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een aantal infectieziekten, zoals hepatitis B, wordt gezocht naar antistoffen in het bloed om te bepalen of iemand de ziekte heeft dan wel er resistent voor is. Als zo'n resistentie sluimert dan zijn er soms geen antistoffen in het bloed aanwezig. Die worden pas aangemaakt door confrontatie met de ziekteverwekker. Dat proces kan opgewekt worden door een vaccinatie met de dode of verzwakte ziekteverwekker waardoor resistentie aantoonbaar wordt.