Kun je aids krijgen van een visjesbehandeling (garra gufa visjes)?

Doordat iemand met aids met een wondje is behandeld, waarna iemand anders met een wondje door hetzelfde visje wordt behandeld..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Het beste antwoord

Bij de juiste (water)filtering, doeltreffende hygiënemaatregelen en het gebruik van originele Turkse Kangal Garra Rufa vissen is het risico vrijwel nihil. Deze vissen zijn karperachtig en zuigen de dode huid los. Vooral in Azië worden echter andere Garra-soorten gebruikt of zelfs baby Tilapias, ook wel Chin Chin genoemd. De Chin Chin krijgt na 3 maanden tandjes en kan de mensen licht verwonden en zo dus infecties verspreiden."

Als je de juiste vissoort gebruikt, is er dus niks aan de hand. De Turkse universiteit Sivas berichtte onlangs zelfs in een wetenschappelijk rapport dat tijdens het knabbelen van het originele Garra Rufa visje een enzym vrijkomt, dat een helende werking heeft op de huid. De nieuwe huid die ontstaat is sterker en gezonder dan voorheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee, daar zou ik me geen zorgen over maken.
dit kan je geen bloedcontact noemen, en hiv is niet zo'n sterk virus.
12 jaar geleden
Ja, dit kan. Uit onderzoek is onlangs bekend geworden, dat deze visjes allerlei ziektekiemen en virussen kunnen overdragen. De besmette persoon moet dan wel een wondje hebben en de persoon, die na hem komt ook. De kans op besmetting is misschien klein, maar is wel aanwezig.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag een bron vermelden. Zo maak je mensen onnodig bang.
Nee, dit kan niet. Aids is niet overdraagbaar via speeksel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hiv virus kan zich bevinden in bloed, speeksel, sperma en voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk, maar vooral door onveilige handelingen met bloed en sperma loopt iemand risico om hiv op te lopen of over te dragen.

Het is niet onmogelijk dat die visjes uitzonderlijk in contact zouden kunnen komen met bloed van een besmet persoon, omdat ze huidschilfers eten, waardoor misschien een wondje kan ontstaan. Maar het lijkt me toch hoogst uitzonderlijk.

De paniek hierover zou ontstaan zijn door een artikel in een krant in Dubai.

Lees hieronder: (Engels)