Hebben aspirines hetzelfde effect als paracetamol om hartfalen op de lange termijn tegen te gaan?

Ik heb een arts wel eens horen zeggen dat een dagelijks aspirientje als bloedverdunner optreed en daarmee hartfalen kan voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
27.2K

Het beste antwoord

Nee, ze hebben niet hetzelfde effect. Enkel aspirine kan een invloed hebben om hartfalen te voorkomen.
Er zijn patiënten zonder gekend cardiovasculair lijden, bij wie er op dit ogenblik voldoende bewijs bestaat om een preventieve behandeling met acetylsalicylzuur te overwegen. Het gaat met name om patiënten ouder dan 50 jaar die geen contra-indicaties voor acetylsalicylzuur vertonen en met minstens één belangrijke risicofactor voor coronairlijden: hardnekkig roken, hypertensie, diabetes, hypercholesterolemie, familiale voorgeschiedenis van myocardinfarct.
Bij de behandeling van coronaire risicofactoren, moet Aspirine als additief en niet als alternatief geneesmiddel voor de behandeling beschouwd worden.
Het gaat dan om een dagelijkse dosis van 100mg CardioAspirine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie Siska, uitgebreid en professioneel antwoord, ik moest het overigens wel 2x lezen.

Andere antwoorden (6)

Dat klopt, dat is een effect van aspirine. Maar paracetamol heeft dit effect niet. Daarom mag je aspirine en alcohol ook niet combineren, en paracetamol (met mate) wel. En als je bloed geeft, bij de bloedbank, moet je wel opgeven als je in de afgelopen week aspirine hebt gebruikt, omdat sommige mensen geen bloedverdunnende middelen mogen gebruiken. Paracetamol is van veel minder belang in zo'n geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een aspirientje zit acetylsalicylzuur, dat een bloedverdunnende werking heeft. Daarom moet je ook oppassen met aspirine als je bloedverdunners gebruikt. Het schijnt dat een half aspirientje per dag al voldoende is om hartfalen tegen te gaan. (in paracetamol zit als werkzame stof alleen maar paracetamol, dus dit doet niets m.b.t. bloedverdunning).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alle volledigheid een toevoeging: je moet aspirine alleen dagelijks op doktersvoorschrift gebruiken, niet op eigen initiatief. Bij bestaande hart en vaatziekten voorkomt het mogelijk problemen van afgesloten bloedvaten door bloedklontertjes. Dus een infarct of trombose.

Aspirine is mogelijk ook belangrijk voor zwangeren met veelvuldige miskramen. Hoewel onderzoeken elkaar daarover (voorlopig) tegenspreken.

Aspirine is slecht voor mensen met een astmatische aanleg, het kan astma uitlokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt inderdaad als bloedverdunner ik heb jaren 1 kinderaspirientje per dag genomen maar op aanraden van mijn arts er mee gestopt het was wel goed voor mijn hart maar slecht voor mijn maag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hartproblemen en slik dus iedere dag o.a. AcetylSalicyl. Mijn huisarts heeft mij verboden paracetamol te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aspirine is inderdaad bloedverdunner. Ik heb een beroerte gekregen (bloedklonter in de hersenen). Nu moet ik elke dag medicatie nemen om het risico om het nog eens te krijgen, te verkleinen. Bij mij is het Aggrenox (combinatie van aspirine 'bloedverdunning' en dipyridamol 'antistollingsmiddel'). Nu die aspirine is 1/3 van een kinderaspirine, dus heel weinig. Dagelijks een aspirine innemen is teveel, het zou kunnen dat je dan een maagbloeding of een hersen'bloeding' kunt krijgen. Best is naar de dokter!