Bestaat lichtallergie?

Ik zag een net een filmpje over een jongen die paar een paar seconden tegen licht kon, en bijna zijn hele leven in het donker moest leven.

Dat filmpje is niet echt, maar gewoon gespeeld, maar bestaat er echt zoiets als lichtallergie, en ik welke mate?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.8K

Het beste antwoord

Ja, lichtallergie bestaat helaas echt.
Maar de jongen in het filmpje heeft waarschijnlijk nog een veel ergere ziekte dan een allergie.

Erythropoëtische Protoporphyrie (EPP) patienten zijn zeer gevoelig aan het zichtbare licht.
Wanneer zij zijn blootgesteld aan de zon, sterk licht of lampen krijgen zij pijnen die voor uren en soms zelfs voor dagen na blootstelling kunnen duren.
De patienten kunnen zich ook niet blootstellen aan het licht dat door ramen binnenvalt of dat weerkaatst wordt door bijvoorbeeld een parasol.
Sommige patienten zijn zelfs gevoelig voor sterke lampen zoals fluorescerende lampen en TL-buizen.

EPP is een autosomale dominante erfelijke stofwisselingsziekte. Het is een zeldzame aandoening die voorkomt op ongeveer 1:100,000 mensen. Het is zo'n zeldzame aandoening dat niet veel mensen en zelfs doktoren bekend zijn met de ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, chronische polymorfe licht dermatose bestaat echt. Het is een overgevoeligheid voor zonlicht, maar ook voor gewoon licht (waarin ook UVA en UVB-straling zit). De huid reageert overgevoelig en allergisch op de ultraviolette straling van (zon)licht. De allergie kan zo ernstig zijn dat de patiënt ook bij bewolkt weer en in de wintermaanden last heeft van allergische reacties, zelfs bij de kleinste hoeveelheid blootstelling aan licht. Bij sommige mensen is het zelfs zo erg dat ze het hele jaar door in het donker moeten leven en hun ramen moeten afdekken tegen zonlicht.
Amadea
13 jaar geleden
Ja dat bestaat, het heet Epidermolysis Bullosa, tgv blootstelling aan UV krijgen ze een vreselijk huidreactie, waarbij de huid soms letterlijk loslaat en het weefsel daaronder.
Het lijkt op tweedegraads verbranding (blaren)
Het is een erfelijke aandoening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit kan zelfs tot zelfmoord leiden:

Tientallen mensen die allergisch zijn voor licht hebben een nacht lang sterren bekeken in de Sterrenwacht Quasar in Hoeven. Aanleiding voor deze nachtelijke openstelling is de zelfmoord van Hannelore Kohl, de echtgenote van de voormalige Duitse bondskanselier Helmut Kohl.

Hannelore Kohl
Hannelore Kohl leed al jaren aan een lichtallergie, waardoor zij zonlicht en fel lamplicht moest vermijden. De laatste jaren kwam zij nauwelijks het huis uit. De sterrenwacht wilde iets speciaals doen voor mensen die door hun overgevoeligheid voor licht overdag weinig mogelijkheden hebben ergens heen te gaan. Voor het nachtprogramma heeft de Hoevense sterrenwacht contact gezocht met de patiëntenverenigingen EPP en CPLD, wiens leden overgevoelig zijn voor licht.

Lichtallergie
Ongeveer 10 tot 15 procent van de Nederlanders hebben huidproblemen die veroorzaakt worden door licht. In ongeveer 250 gevallen is dat zo ernstig dat de patiënten niet naar buiten kunnen. Zij kunnen dan niet tegen een bepaalde UV-straling. Halogeenlampen, zonlicht, maanlicht en TL-licht zijn uit den boze. Televisie en computers kunnen weer wel. De ziekte kan erfelijk zijn, maar dat hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat een allergie tegen TL licht. Ik weet dat iemand dat had op zijn kantoor, toen moest een groot deel van de TL balken worden vervangen door daglicht lampen.... had zelf ook nog nooit van zoiets gehoord....

het heet: Chronische Polymorfe Licht Dermatose

en ja het bestaat dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat was een keer op tv. En dat meisje kon alleen naar buiten als het donker was. En als ze naar buiten ging heel even helemaal ingepakt ook iets over haar gezicht heen.

het huis moest zelfs aangepast dat het helemaal donker is. Ik geloof dat ze speciale ramen in huis had. Maar het is al heel lang geleden dat ik dat gezien heb dus ik weet niet meer alles wat er voor haar gebeuren moest

Het was gewoonweg verschrikkelijk.

Dat doet me ook denken aan de albinoos in Afrika.

Die kunnen absoluut niet naar buiten.
Ik vind het heel erg voor die mensen.

Misschien kunnen ze nog een keer wat uitvinden voor deze mensen. Hopelijk