Op/in welk lichaamsdeel zit de ziekte van Pfijffer? En waar kan ik op het laboratorium formulier vinden of ik hierop getest/geprikt ben?

13 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Het beste antwoord

De Ziekte van Pfeiffer zit door het hele lichaam en is een vermoeidheidsziekte. Meestal begint het met koorts met keelpijn of keelontsteking. De lymfeklieren (zuiveringsstations van je lichaam) gaan opzwellen (dit kan je bijvoorbeeld voelen onder je oksel of in je hals) en vaak is er verlies van eetlust. De lever kan bijvoorbeeld pijnlijk worden en gaan ontsteken en de milt gaat zich vaak vergroten. Er kunnen zich ook andere complicaties voordoen, zoals rode huiduitslag of uitslag op het mondslijmvlies.
Pfeiffer wordt aangetoond in het bloed. Als je dus denkt dat je Pfeiffer hebt moet je naar je huisarts om bloed te laten prikken of om een verwijzingsbrief naar het ziekenhuis te krijgen. Je hoort dan vaak na ongeveer een week of de uitslag positief of negatief is.
Een andere mogelijkheid om je te testen is met een thuistest. Je hoeft dan niet naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Met een eenvoudig vingerprikje neem je wat bloed af en laat dit op het testplaatje vallen. Deze geeft na enkele minuten de uitslag. Thuistesten voor de ziekte van Pfeiffer zijn verkrijgbaar bij sommige drogisten. Ook kun je ze bestellen op internet op o.a. www.test-point.nl. Hier is ook alle informatie over de thuistest voor Pfeiffer te vinden. Als je het overigens helemaal zeker wilt weten, moet je toch bloed laten prikken. Maar met deze test heb je in ieder geval een indiciatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Pfeiffer wordt je niet zomaar voor geprikt. Ikzelf heb ook ziekte van pfeiffer gehad, en als je denkt dat je het hebt moet je naar de huisarts. Als deze denkt dat je het ook hebt, krijg je een verwijsbrief voor het ziekenhuis(waar je dus geprikt wordt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ziekte van pfeiffer zit in je lymfeklieren.

maar hoe je kunt zien of je getest bent weet ik niet