Wat veroorzaakt een verminderde opname in de dunnedarm?

Heb veel tekorten, arts denkt dat er iets is met de dunnedarm. Wat kan er dan aan de hand zijn? Ben de faeces onderzoek aan het afwachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Antwoorden (4)

In sommige gevallen kan de dunne darm het voedsel niet goed afbreken, omdat spijsverteringsenzymen of -sappen niet of onvoldoende aanwezig zijn.

Zo kan een aandoening aan de alvleesklier, een orgaan dat spijsverteringssap produceert, het afbreken van voedsel verhinderen.

Dergelijke aandoeningen zijn onder meer chronische alvleesklierontsteking (Coeliakie) en cystische fibrose (Cystische fibrose (CF)).

Soms is het afbreken van een bepaalde voedingsstof het probleem. Zo ontbreekt bij mensen die geen lactose verdragen (Lactose-intolerantie), een bepaald enzym in de darm dat noodzakelijk is voor de afbraak van de melksuiker (lactose).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dankjewel! Zover ik weet is er niets met mijn alvleesklier... Hmm wachten op de uitslag dan maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan geeft de medische encyclopedie verkeerde informatie door. Lees de link onderaan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Coeliakie komt trouwens meer voor dan men denkt. Vroeger werd gedacht dat het al van kinds af aan moest bestaan. Nu weet men dat ook volwassenen het kunnen krijgen. De verschijnselen zijn minder uitgesproken. Je hoeft niet af te vallen of diarree te hebben met coeliakie op latere leeftijd.
Vele tekorten, vaak bloedarmoede door vitB12 en/of ijzer tekort is bijvoorbeeld heel bekend. Alleen een biopsie (klein stukje weefsel wegnemen uit de dunne darm, meestal met een roesje) geeft de diagnose.
Soms kunnen ze ook antistoffen in het bloed vinden, maar lang niet altijd. Zijn die er wel, hoef je geen biopsie. Ander wel om de diagnose te bevestigen of uit te sluiten.
De oorzaak kan van alles zijn. Het lichaam is een complexe machine, de spijsvertering is daar een eveneens complex onderdeel van.
Als je geen koorts hebt en geen bloed in je ontlasting (of hele zwarte ontlasting, want dat is meestal ook bloed), heb je waarschijnlijk ook geen ontsteking of zo. Maar wat het dan wel is, valt op dit moment niet te zeggen. Ook de arts die je heeft onderzocht, doet daar nog geen uitspraak over omdat hij eerst de ontlasting onderzocht wil hebben. Daar zul je echt op moeten wachten.
13 jaar geleden
Mogelijk is het evenwicht van je darmflora, micro-organismen die er van nature thuishoren, verstoord. Een gezonde darmflora leeft met zijn gastheer in symbiose. Wordt dit evenwicht verstoord, dan spreekt men van een dysbiose. De dysbiosen kunnen op hun beurt weer bijdragen aan de vernietiging van het weerstandsvermogen. Dit is het gevolg van gifstoffen uit de darm en kan leiden tot meerdere stoornissen:
1. opnamestoornissen voor vitaminen, mineralen en sporenelementen.
2. vergiftiging door gifstoffen van schimmels, ziekteverwekkende bacteriën en protozoën.
3. problemen van de basisafweer dicht in de buurt van het darmgebied. De samenwerking tussen lymfe, darmflora en buikvlies behoort tot de basis van het totale afweersysteem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote kans dat je last hebt van iets wat je eet.

Lactose of zelfs koemelk zijn twee bekenden, makkelijk (en gratis) te testen door een week geen zuivel meer te nemen. (let dan ook op kleine hoeveelheden in koekjes/sausjes, enz.)

Suiker voedt slechte bacteriën in je darmen. Vermijdt suiker zoveel mogelijk. (sowieso is suiker niet gezond, helemaal niet als je ergens last van hebt)

Soja. (kan je net als met melk last van hebben)

Sommige noten. (jammer als dat het is, want noten zijn juist zo gezond)

Sommige graansoorten worden minder goed verdragen. (of zelfs helemaal niet door gluten)

enz.