Wat zijn de gevolgen van een trage schildklier? En wat kun je er tegen doen?

Ik ben pas 16

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
8.2K

Antwoorden (5)

Schildklier - te trage werking. Een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) is een steeds vaker voorkomende schildklier-aandoening, die soms niet onderkend wordt. Dit komt o.a. omdat dit schildklierprobleem zich langzaam ontwikkelt, maar soms ook niet serieus genomen wordt. Een traagwerkende schildklier geeft eerst vage klachten w.o. een loom en kouwelijk gevoel. Andere symptomen zijn o.m: moe, duizelig, tintelingen, gewichtstoename, blauwe plekken, allergie, obstipatie, apathie en meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijke middelen en supplementen zijn oa. Kelp, Kelptabletten, supplementen die speciaal op hypothyreoïdie afgestemd zijn zoals bv. Thyro-care of Kelpasan van A. Vogel. Het beste is natuurlijk om dit in overleg met de huisarts te doen
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen kelp, geen supplementen voor een te trage schildklier gebruiken! Dat brengt je van de regen in de drup. Zelfs bij een jodiumtekort (wat in Nederland niet veel, maar in België wel kan voorkomen) geen kelp gebruiken. Dit bevat vaak hoge hoeveelheden jodium en kan de schildklier nog verder van slag brengen. Dus naar de huisarts, liever nog de endocrinoloog. In dit geval een kinder endocrinoloog en allereerst de oorzaak laten vaststellen: auto-immuun of jodiumtekort? Dan goed laten behandelen!
Ik heb zelf ook een te trage schilklier - dit werd duidelijk toen ik ongeveer 15 was. Ik had er heel erg veel last van: heel moe en ik voelde me ook heel slecht - zat niet lekker in mijn vel. Ik heb er nu gelukkig medicijnen voor. Ik denk dat je het beste dit kan bespreken met je huisarts. Het is toch wel een serieus probleem (jammer genoeg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schildklier is ook de temperatuur regelaar van uw lichaam.

Een symptoom van een te traag werkende schildklier is, dat u het snel koud heeft, of regelmatig last heeft van een lage lichaamstemperatuur.

U houdt te veel vocht vast. Dit is een lastige, omdat vocht vasthouden ook andere oorzaken kan hebben.

Ook als u voor uw gevoel weinig eet, komt u toch snel in gewicht aan.

U hebt last van vermoeidheid, benauwdheid of duizeligheid. Ook dit kan andere oorzaken hebben.

De behandeling hangt samen met de diagnose. Het testen van het bloed geeft meestal meer inzicht in wat voor u de beste aanpak is.

Als de oorzaak ligt in een te laag jodium gehalte kan dit eenvoudig worden aangevuld. Bekend is bijvoorbeeld de goede werking van kelp, een soort zeewier met vele mineralen, vitaminen, spoorelementen en vooral ook jodium. Ook kelp tabletten zijn te koop.

Afhankelijk van de diagnose kiest de arts ook voor het dagelijks toedienen van het synthetische schildklierhormoon levothyroxine. Bekend zijn ook producten als Thyro care of Kelpasan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hier: geen kelp of andere jodiumsupplementen gebruiken! Zie mijn reactie bij het bovenste bericht.
Geen Thyro care of Kelpasan, die eveneens (teveel) jodium bevatten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De link hierboven, lijkt mij geschreven door Dr. Vogel of c.s. Dit is niet de visie vanuit de medische wetenschap. Het gebruiken van supplementen bedoel ik hier.
Een schildklier kan tijdelijk minder goed werken, maar het kan ook blijvend zijn (dan valt dat met medicatie vaak op te lossen). De effecten staan in de andere antwoorden al duidelijk omschreven.

Kijk voor meer informatie ook op deze sites:

http://www.hypomaarniethappy.nl/ een belangengroep die opkomt voor mensen met hypothyreoïdie

http://www.schildklier.nl/asp/invado.asp?t=show&var=793 De Schildklierstichting

En er is een schildklierforum: http://www.schildklierforum.com/viewforum.php?f=6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast wat hierboven al is genoemd:

Schildklierhormoon is eveneens belangrijk bij 'kinderen/pubers' voor de groei! Derhalve heel belangrijk om het op tijd een schildklierhormoontekort te behandelen. Schildklierhormoon in de pillen is hetzelfde hormoon als de schildklier maakt. Het vult een tekort aan.

Genoeg schildklierhormoon is eveneens belangrijk voor je kunnen concentreren en leren op school! Heel wat pubers krijgen door een onbehandelde hypothyreoïdie problemen met leren/opleiding.

Heel belangrijk dus dat je goed wordt behandeld! Zoek een kinder endocrinoloog. Vaak te vinden in Academische Ziekenhuizen.
Je valt nog niet in de 'volwassen' internist/endocrinoloog behandeling. Derhalve een kinderarts die gespecialiseerd is in de schildklier. In Amsterdam: AMC zitten goede artsen op dit gebied.