Hoe voorkom je een tranend oog van een baby ?

Mijn kind heeft vanaf de geboorte een tranend linkeroog, oogdruppels helpen niet, moedermelk ook niet. Het wordt steeds rood onder het oog. Weten jullie iets beters ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (4)

Ahoh, dat had mijn broertje zo'n 14 jaar geleden ook. Ook toen hij een baby was. Het waren verstopte traanbuisjes. Hij is eraan geopereerd toen hij 4 was ofzo. Jarenlang heeft hij oogdruppels en neusspray's gehad.
Ik hoop dat het niet zo is met deze baby.
De operatie was gevaarlijk en je kon er blind van worden, mijn broertje is dat gelukkig niet geworden.
Hij had het trouwens aan beiden ogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een vraag die alleen een specialist kan beantwoorden, dus hup naar de arts met je kindje! Die kan je beter adviseren en direct helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eis een verwijzing naar een oogarts. Sterkte met je kindje!
Een van mijn kinderen had dat de haartjes van de onderste wimpers steeds tegen de oogbol kwamen en zo irriteerden. Is het zoiets?
En hoezo moedermelk? Toch niet IN het oog???
Al bij de dokter of cb geweest hiermee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit van gehoord. Ik denk niet dat ik het in een oogje zou durven druppelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Loenie: hoe kan het dan dat dit werkt (als het inderdaad werkt)? Waarom geen koeienmelk?
Kinderen onder de leeftijd van 1 jaar vertonen vaak tranende oogjes. In veruit de meeste gevallen is dit een voorbijgaande klacht, doch wanneer deze klachten langere tijd aanwezig blijven, is dit soms een teken van vernauwde of zelfs verstopte traanwegen.

Boven- en onderaan het ooglid bevinden zich aan de kant van de neus 2 kleine openingetjes, de traanpunten. Hieruit vertrekken kanaaltjes, de canaliculi, naar de traanzak. De traanzak ledigt zijn inhoud in de neus via een dikker kanaal. Dit kanaal loopt doorheen het bot van de neus.

Wanneer er bij kindjes sprake is van een tranend oogje, is er tot de leeftijd van 6 maanden geen reden tot paniek: bij de geboorte is het traankanaal immers in de meeste gevallen nog ondoorgankelijk.

In het algemeen zal deze vernauwing zich spontaan openen. In sommige gevallen is dit echter niet zo, en dient de traanweg met een kleine ingreep geopend te worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de ingreep kan het traanbuisje wel ontstoken raken, omdat bacteriën nog niet goed kunnen verdwijnen.

U kunt er wat aan doen door het oog een paar keer per dag met een gaasje met lauw water schoon te maken. Veeg zachtjes van buiten naar binnen. Jammer genoeg gaat een traanoogje niet snel over.

Als het oogwit rood wordt, of de baby lijkt pijn te hebben, doet u er goed aan om het oogje even door de oogarts te laten controleren.