is alzheimer een dodelijke ziekte?

het tast de hersenen aan en veel praktische kundes.

op wiki las ik dat de gemiddelde duur van de ziekte 8 jaar is.

maar als je de ziekte op je 30ste krijgt kan je er dan gewoon 80 mee worden? (mits goede verzorging)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
15.6K

Het beste antwoord

De levensverwachting bij alzheimer ziekte is beduidend korter, zowel bij de patiënten die er op latere leeftijd mee te maken krijgen, als bij de early-onset alzheimer.

Gemiddeld leeft men nog zo'n 7 jaar na diagnosestelling (al is dat langer bij early-onset). Slechts 3% van de alzheimerpatiënten is 14 jaar na diagnose nog in leven.

Alzheimer is zoals Hiv een ongeneeslijke en dodelijke ziekte door de gevolgen die het met zich meebrengt. Igv hiv ontwikkelt men een ziekte die het lichaam niet kan bestrijden, igv alzheimer gaan de lichamelijke functies dermate achteruit dat ze tot levensbedreigende situaties zullen leiden.
Zo vervalt eerst het besef te moeten eten, nadien vervalt ook de slikfunctie. Dit leidt mogelijk tot ondervoeding en verminderde weerstand of tot slikpneumonie.

Ook de verminderde mobiliteit is een potentiële bron van mortaliteit: meer kans op vallen en breuken, bedlegerigheid met aanverwant infectierisico of trombo-embolie (bloedklonter), enzoverder.

De aftakeling bij alzheimer gaat dusdanig ver, dat dergelijke complicaties, zelfs met de beste zorgen, op lange duur haast onvermijdelijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja alzheimer is een dodelijke ziekte. Je hersens gaan zo achteruit en dat is niet tegen te houden dus met alzheimer is je leven inderdaad binnen zeg
maar 10 jaar afgelopen meestal gaat het sneller

Toegevoegd na 12 minuten:
De hersens sterven steeds verder af. Hersenbloedingen fatale longontsteking en ander orgaan falen kunnen de dood veroorzaken. Het lichaam geeft het gewoon op.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar sterf je dan uiteindelijk aan, in lichamelijke zin?
Ja Alzheimer is jammer genoeg dodelijk :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alzheimer is niet dodelijk. Als je het helaas hebt, dan heb je het TOT je dood. Gaat niet meer weg. Pilletjes helpen nauwelijks om het te vertragen.

Het kan bij de een sneller gaan dan bij de ander. Mijn vorige buurman kreeg het op zijn vier en vijftigste, erg jong, maar is nu zes en zeventig en zit zo dement als het maar zijn kan nog steeds op een geriatrische afdeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minnetje of niet, dit antwoord klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
join the club;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft hier blijkbaar minnetjes gekregen :-s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft een zwak punt van GV, dat anonieme minnen. Veel prettiger en duidelijker als je mint, maar dan met een reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus!
Alzheimer is niet dodelijk, maar het verlaagt wel de weerstand. Je krijgt bijv. veel sneller longontsteking. Iemand kan, met de goede verzorging, nog wel 20 jaar of langer doorleven.

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens kunnen de gevolgen van Alzheimer door ongecontroleerd handelen van de patiënt zelf wel levensgevaarlijk zijn: heb gisteren meegemaakt dat een demente bejaarde een mede-patiënt een dusdanige duw gaf, dat deze met een gebroken heup in het ziekenhuis is terechtgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte van Alzheimer is niet dodelijk.

Maar wel de complicaties die optreden zoals slikstoornissen en een afname van de weerstand kan het overlijden als gevolg hebben.

Personen met Alzheimer worden sneller besmet met een andere ziekte. Ze sterven vaak aan een ontsteking of griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom krijgt iedereen hier die minnetjes??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien 'melden' dat er iemand systematisch ongepast negatieve quoteringen scoort? Dit soort 'vervuilers' kan het systeem best missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ook sterk de indruk dat er iemand alle antwoorden naloopt en - geeft. Moet wel iemand zijn die al een bepaald aantal punten heeft.
Er zijn ontwikkelingen in de wetenschap. Zo blijkt dat er een nieuw medicijn in ontwikkeling is die Alzheimer sterk vertraagt en zelfs het hele proces tegenhoud. Maar, het blijft belangrijk, er vroeg bij te zijn. Volgens de Oxford University in England blijkt een juiste dosis vitamine B6 en B12 ook te werken tegen Alzheimer. Helaas zijn deze onderzoeken in een vroeg stadium en is het voor mijn oma te laat om er nog iets aan te doen, behalve het proces vertragen met de medicatie die momenteel op de markt is. Het zal nog even duren voordat het nieuwe medicijn op de markt wordt gebracht. Maar het is slim om na te gaan vragen wat nou de juiste dosis is van de B vitamine. Het is nml hoger dan de normale dosis zoals het nu verkocht wordt in vitamine tabletten.