Ik was verkouden en mijn linker oor zit dicht, maar ik heb. Nu een hele hoge piep in mijn oor en gesuis. En nee ik luister geen harde muziek wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
21.1K

Antwoorden (8)

Even langs de huisarts je om je oren te laten uitspuiten.
Je kunt ook informeren bij de apotheek/ drogist of ze oorspray verkopen. Ik weet dat t bestaat, want heb t recent in het buitenland gekocht. Dit werkt ook.

Succes en fijne dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar is de kans dat de piep harder terug kan komen?
Oordruppels kunnen soelaas brengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En anders kan je het ook met een neusspray van de apotheek gebruiken. Maar niet zoutoplossing zoals otrivin. Pas wel op dat je het niet te lang gebruik want je kan er verslaaft aan raken. Maximaal een week..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt proberen je oren te "klaren". Je knijpt dan je neus dicht en je stuwt dan lucht naar je neus door via je neus uit te ademen. (dat kan natuurlijk niet, want je knijpt je neus dicht). Als je geluk hebt, ploppen je oren open en is die irritante piep ook weg.
Zo niet, dan adviseer ik je langs de dokter te gaan om je oren uit te laten spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij heeft geholpen, is 2/3 maal daags een paracetamol (tegen ontstekingsverschijnselen) en dan heeeeeeeel voorzichtig en heeeel langzaam je linkeroor klaren.

Ik ben toen ook naar de dokter geweest en had geen oorsmeer en moest maar aan gaan rommelen met neussprays.

Misschien dat dit je kan helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De piep en het gesuis komt in dit geval omdat je trommelvlies ingetrokken danwel opgebold is. Dit komt weer omdat de druk in je buis van eustachius (de buis die achter je trommelvlies loopt, waar je gehoorbeentjes zitten, slakkenhuisje en zo) niet gelijk is aan de atmosferische druk vanaf de buitenkant. Dus of er zit te veel of er zit te weinig lucht in. Doordat je trommelvlies in dit geval permanent onder spanning staat, worden permanent je gehoorbeentjes getriggerd om een audio signaal aan je hersenen te geven. (Dit gebeurt ook bij een trommelvliesbeschadiging trouwens alleen dan komt het niet door de atmosferische druk.)

Een flinke tijd achter elkaar kauwgom kauwen helpt je buis van Eustachius en je neusholten (waar die buis op uitkomt) te masseren, waardoor de atmosferische druk kan herstellen omdat er dan weer af en toe een beetje lucht heen en weer kan tussen de neusholte en de buis.

Dit helpt bijvoorbeeld ook tegen het irritante gevoel tijdens vliegreizen. En wel om precies dezelfde reden: de druk buiten je oor verandert sneller dan de druk achter je trommelvlies en met die massage kan je KNO-systeem makkelijker lucht doorlaten en dus met de druk meeveranderen.

Ik ben mijn hele leven al oorpatient, ik ken het gevoel als geen ander. Ik heb bijvoorbeeld vroeger "buisjes in mijn oor" gehad (dat was een van de minder ernstige dingen bij mij) en daardoor is er een directe luchtverbinding dwars door je trommelvlies heen. Daar heb je best wel last van (je mag bijvoorbeeld absoluut niet water in je oor laten lopen) maar in een vlliegtuig is het handig: geen enkele last van ploppende oren! :)

Uitspuiten kan, maar doen huisartsen tegenwoordig veel minder makkelijk dan 20 jaar geleden of zo omdat het ook het trommelvlies irriteert en omdat het mogelijk is dat mensen een ongemerkte perforatie in het trommelvlies kunnen hebben in welk geval je het zeker liever niet hebt. Althans dat heb ik na jarenlang regelmatig uitspuiten van mijn huisarts gehoord. (Daaaankjewel huisarts... :/ )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het nog altijd met je verkoudheid te maken.

Na een verkoudheid kan een dergelijk pieptoontje +-3 weken aanhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je 'vocht' achter je trommelvlies hebt. Hij trilt dan niet naar behoren en je hoort een vreselijke piep. Kan enorm pijn gaan doen.

Ga langs bij je huisarts. Oordruppels hoeven niet altijd te werken. Immers het probleem zit aan de achterzijde.

Verlichten (klaren) van keel en neus wel. Maar doe het voorzichtig. Kan ook met medicijn: Fluimisol.

Zodra deverkoudheid minder wordt verdwijnd het piepen ook