Iemand in mijn familie heeft allemaal plekken op haar handen en benen. Wat is dit?

De plekken op haar handen en benen zijn wit en er zijn ook plekken die er bruinig uit zien. Het lijken wel een soort schimmels. Ik vind dit maar eng, en durf degene ook bijna geen hand meer te geven. Ze heeft het ook op haar gezicht. Mocht het handig zijn: ze is iets over de 70.
Kan iemand vertellen wat dit is?
Er is wel eens een hapje uit genomen en hebben uitgezocht of het huidkanker was maar dat was het niet. Maar ze heeft niet gezegd wat het wel was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Lijkt het op dit? Het zou namelijk ook psoriasis kunnen zijn. Dat lijkt van afstand schimmel, maar het is meestal vrij hard. Er zijn meerdere vormen van psoriasis. Kijk maar eens in Google afbeeldingen.

Als het dat is, kan ik je geruststellen: het is NIET besmettelijk.
Wikipedia geeft vrij veel informatie, o.a.:
Psoriasis (psoriasis vulgaris) is een chronische auto-immuunziekte, gekenmerkt door een versnelde deling (proliferatie) en verminderde rijping (differentiatie) van hoorncellen in de opperhuid. Omdat de cellen niet normaal uitrijpen is ook het afschilferen verstoord, waardoor lokaal sterke afschilfering van huidschubben op de aangedane plaatsen plaatsvindt. Hoewel psoriasis vooral tot uiting komt in de huid, is het niet primair een huidprobleem, maar een ontregeling van het immuunsysteem (auto-immuunziekte).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psoriasis

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk, ook daarover vind je veel op internet. Aangezien jij het over iemand anders hebt, die bovendien al onder medische begeleiding staat (wie heeft er anders dat hapje genomen en onderzocht) vind ik het niet aan mij om hier nu verder op de behandeling in te gaan.

Maar ben gerust: bij psoriasis kun je de plekken gewoon aanraken, je zult het zelf daardoor niet krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ziet het er inderdaad uit, dankjewel!

Andere antwoorden (6)

Vitiligo is een onschuldige huidziekte waarbij huid en haar hun pigment verliezen. Daardoor ontstaan op de huid melkwitte vlekken. Deze vlekken kunnen groot of klein zijn, en verschillende vormen hebben. Medisch is het dus geen groot probleem, maar psychisch vaak wel. De witte plekken zitten veel in de oksels, liezen, handen, gezicht (rond ogen en mond), bovenop de borst en op littekenweefsel. Vooral als de vlekken in het gezicht zitten, hebben veel mensen er moeite mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eén op de honderd mensen lijdt aan vitiligo. De ziekte openbaart zich in de meeste gevallen voor het dertigste levensjaar. Vaak krijgen mensen er zelfs last van voor ze twintig zijn (soms krijgen baby's het al). Vitiligo is niet besmettelijk. Misschien is de ziekte erfelijk, maar eigenlijk weten we heel weinig over de oorzaken ervan. Misschien is het een auto-immuunreactie: het lichaam begint zonder goede reden de eigen pigmentcellen af te breken. Of de cellen vernietigen zichzelf als ze melanine aanmaken (melanine zorgt dat je bruin wordt in de zon). Wel is het zo dat plekken die bij andere mensen snel bruin worden in de zon, vaak juist de plekken zijn waar een vitilogopatiënt witte vlekken krijgt. Zonnebrand kan de vorming van witte plekken versterken. Andere omstandigheden die de vorming van vlekken uitlokt of versterkt zijn stress, ziektes, letsel, en zwangerschap.

De ziekte is niet te genezen, maar door er op tijd mee naar een arts te gaan, kunnen de vlekken in veel gevallen toch worden verminderd. Zonder behandeling verloopt de ziekte nogal onvoorspelbaar. De vlekken kunnen langzaam groeien, soms met een rand die donkerder is dan de normale huid. Het haar in de vitiligoplekken wordt vaak wit. Tussendoor kunnen ook perioden van verbetering zijn. Spontaan herstel gebeurt heel vaak bij plekken die niet in de zon komen. Maar helaas wordt die huid nooit meer helemaal zo mooi als hij geweest is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dacht ik ook gelijk aan:) (+)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mariejosee: Je stelt wel vlug een diagnose...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje, nou het kan vanalles en nog wat zijn....
Is het niet gewoon exceem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn gewoon pigment vlekken. Sommige mensen hebben dit vanaf hun geboorte, bij anderen groeit dit in door de jaren heen erbij. De huid is niet besmettelujk, en voelt ook helemaal niet anders aan. Alleen iets bruiner of witter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor soort pigmentvlekken?
Ik denk dat het gewoon door de ouderdom komt, omdat ze al over de 70 is. Het kan dat er pigment verdwijnt op die leeftijd.
Dan is het ook helemaal niet besmettelijk, natuurlijk.
Ze kan daar beter duidelijk over zijn. Dan is het voor jou ook niet zo eng meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouderdomsvlekjes zijn kleine vlekjes van 0.2mm tot 0.6mm.
Leentjelove:spreekt van vlekken, dus dit is heel iets anders.
Zonder dat wij er een foto van zien, is daar hier op deze site helemaal niets van te zeggen.....

Er zijn veel huidaandoeningen die zich presenteren met een donkere verkleuring van de huid. Dit kunnen plekken zijn die zijn opgebouwd uit een samenklontering van pigmentcellen (zoals bijvoorbeeld moedervlekken), lokale toename van pigment alléén (bv. lentigo) of toename van pigment na ontsteking van de huid (postinflammatoire hyperpigmentatie).

Hier op deze site zie je foto's van al die aandoeningen: Kies maar
http://www.huidinfo.nl/donkere%20vlekken%20op%20de%20huid.html

Het kan ook een andere vorm zijn van
pigmentvlekken,
ouderdomsvlekken. Een aandoening die wel eens wordt verward met ouderdomsvlekken is purpura senilis. Dit zijn ook donkere vlekjes die vooral voorkomen bij oudere mensen, maar ze worden niet veroorzaakt door een teveel aan pigment. Het zijn kleine bloeduitstortinkjes die ontstaan doordat de huid met het ouder worden minder elastisch wordt.
Of nog een andere vorm van pigmentstoornis.

Vitiligo is daarvan een voorbeeld, daarbij zijn er lichte vlekken in de huid. Maar die zien er niet uit als schimmels.
Want mijn zus heeft dat ook en dat
ziet er niet eng uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of een van de zes vormen van psoriasis:
1.Psoriasis vulgaris
2.Psoriasis inversa
3.Psoriasis guttata
4.Erythrodermische psoriasis
5.Psoriasis pustulosa
6.Arthritis psoriatica
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zouden het niet gewoon ouderdomsvlekken zijn...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar dat had ik al geantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouderdomsvlekjes zijn kleine vlekjes van 0.2mm tot 0.6mm.
Leentjelove:spreekt van vlekken, dus dit is heel iets anders.