Suikerziekte en Viscose.

Precies een jaar geleden is er bij mij diabetes vastgesteld. Ik ben toen insuline gaan spuiten en na een tijdje ben ik begonnen met Metformine (2 maal daags 1000mg). Helaas zijn de bloedsuikerlevels niet zo goed. Mijn dokter heeft de vorige keer Viscose als optie gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee? Het mag eigenlijk alleen gebruikt worden als je BMI >35 is, maar ik heb helemaal geen overgewicht, en blijkbaar verlies je veel gewicht als je Viscose gebruikt. Ik ben bang dat ik mijn natuurlijke, ietwat brede figuur kwijtraak en er dadelijk uitzie als een plank. Dus nogmaals; heeft iemand hier goede/slechte ervaringen mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (2)

Ik ben even voor je gaan zoeken, want het medicijn dat je bedoelt is nog niet zo lang op de markt (Victoza, werkzame stof Liraglutide).

Het wordt vooral voorgeschreven voor type-2 patiënten die feitelijk al insulineafhankelijk zijn, omdat insuline gewichtstoename kan bevorderen. Liraglutide zorgt voor een vol gevoel, zodat je minder de neiging krijgt te snaaien of teveel te eten. Daardoor blijft het voor suikerpatienten mogelijk gewicht te verliezen, wat normaliter een schier onmogelijke taak is.

Als je echter normaal eet en een normaal postuur hebt, hoef je niet bang te zijn dat je er als een idioot van afvalt. Als dat zo was, werden ze wel als afslankpillen op de markt gezet ;-)

Op doktersadvies zou je het zeker kunnen proberen, maar je zou ook kunnen wachten tot er meer bekend is over dit medicijn. Ik heb al een aantal jaren diabetes, maar had er nog nooit van gehoord, en als ik het goed heb Keesvi, normaliter expert op dit gebied, ook nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed speurwerk, Marleen! +1 http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort=preparaattekst&naam=vildagliptine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt wel goed moet ik zeggen. 'Helaas' reageer ik prima op de metformine 850 (2x daags) ; al een jaar stabiel rond de 6,3-6,6). Ik zal mijn huisarts er toch zeker eens naar vragen volgende keer....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Expert'? Dankjewel maar ik weet echt niet alles over deze materie, hoor. In ieder geval wordt het middel niet gemeengoed voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, had ´expert´ tussen aanhalingstekens moeten zetten wellicht, maar op GV ben je op dit gebied volgens mij wel de ´kenner´.
Voor zover ik op Nederlandse en Duitse fora kan vinden is het nog een heel nieuw medicijn, dat pas sinds de loop van 2010 wordt voorgeschreven, en vermoedelijk zelfs bij huisartsen nog niet wijd en zijd bekend is . Vooral kwa bijwerkingen (vrijwel geen) schijnt het toch wel een interessante doorbraak te zijn in de behandeling van diabetes. Vermoedelijk zullen we het dus te zijner tijd ook wel op ons pad krijgen - of het dooft weer uit als een nachtkaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niet en ik weet ook best wel wat over het metabool syndroom maar ik wil ook geen verkeerde verwachtingen wekken. Veel middelen die met veel bombarie in de markt worden gezet blijken later enorm tegen te vallen. Soms doen ze wel iets, echter een fractie van het beloofde, soms zelfs helemaal niets. Bij dit middel is dat kennelijk veel bescheidener gebeurd. Bij mij krijgt het dan eerder het voordeel van de twijfel, zeker als van meet af aan duidelijk gemaakt wordt welke beperkingen er zijn. Ik ga straks nog eens op zoek en als ik aanvullingen heb hang ik het wel ergens aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier idem ; juist OMDAT het niet met veel vlagverton en tromgeroffel is aangekondigt, maar er langzaam in lijkt te sluipen als nieuw middel, maakt het me geinteresseerd. Middelen die als wondermiddel worden aangeprezen zijn het nooit, maar gedegen onderzoek kan wel goeie nieuwe ontwikkelingen brengen. Dus wie weet......
As ik het wel heb is viscose een bindmiddel welke snel een vol gevoel veroorzaakt en daardoor de inname-neiging van voedsel afremt/stopt.
Als je minder gaat eten moet je wel letten op een voldoende inname van mineralen en vitaminen, alsmede eiwitten.
Je kunt dan viscose dan ook gedoceerd toepassen.
Het kan geen kwaad wat af te vallen je raakt dan hopelijk ook LDL cholesterol kwijt die bijdraagt aan slechte instelbaarheid, die kun je dus missen als kiespijn.