wat is het verschil tussen een hypo en hyper?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat mijn antwoord een paar seconde later kwam dan het 1e antwoord en gezien die hetzelfde is, is mijn antwoord overbodig :-)

Het beste antwoord

Aangezien je de laatste tijd vaker vragen stelt over diabetes neem ik aan dat je hypo- en hyperglycemie bedoelt.

Een hypoglycemie ("hypo") is een te lage bloedglucosespiegel (lager dan 3.0 mmol/l), die gepaard gaat met typische klachten en verschijnselen, zoals beven, transpireren, hoofdpijn, wazig zien, hartkloppingen, en een hongergevoel. De klachten zullen verdwijnen na verhoging van de bloedglucosespiegel door bv. wat suiker te eten.

Hyperglycemie is een te hoge bloedglucosespiegel die gepaard gaat met klachten. Het lichaam bevat op dat moment niet genoeg insuline, of de insuline werkt onvoldoende. Omdat een dergelijke ontregeling soms gepaard kan gaan met klachten, is het belangrijk om hyperglycemie tijdig te herkennen en te behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een hypo is een te laag bloedsuikergehalte en een hyper een te hoge. Bij een hypo moet er dus een snelwerkende suiker gegeten worden (meestal iets van druivensuiker) en een hyper moet er (bij)gespoten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is het ook cola drinken en koekjes eten bij een hypo, maar prima antwoord +
wat hier bovenstaat klopt wel, maar hypo is altijd laag hyper is altijd hoog.

je kan deze dingen gebruiken als hypoglykemie dus lage bloedsuiker.

maar je kan ook hyperventilatie dus verhoogde ventilatie van de adem.

het is dus niet specifiek gericht op suikerziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik onthoud het altijd met "hyperactief", als meer dan normaal, blijft voor hypo minder dan normaal over. Of hypER en meER, tegen hypO en Onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere antwoorden wijzen naar diabetes. Het zijn echter woorden die gecombineerd worden met ook andere lichamelijke afwijkingen dan alleen de suikerhuishouding zoals hyperthyreoïdie (schildklier), hypokaliemie (kaliumhuishouding in bloed). Hyper en hypo zijn dus voorvoegsels die aangeven of er teveel (hyper) of te weinig (hypo) van een stof in het lichaam aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een vraag over de schildklier is: zie onderstaande link.

Bij hyper heb je teveel schildklierhormonen.
Bij een hypo te weinig. Beiden geven veel klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypo is dat je slap bent. Hyper dus niet.