Bij het 3maandelijkse bezoek aan de internist/nefroloog, is vastgesteld,dat mijn Hb gehalte veel te hoog is. Is aderlaten de enige oplossing ?

Er wordt eerst nog een bloedonderzoek gedaan,naar de oorzaak, maar de interniste gaf aan dat het wel zou uitdraaien op aderlaten. Heeft iemand een idee,of dat éénmalig is, of dat het geregeld moet gebeuren/?Is er geen alternatief voor aderlaten? Het doet zo middeleeuws aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie: er zal wel "iets" aan de hand zijn. Anders ga je toch niet standaard iedere 3 maanden naar de internist/nefroloog? Ik tenminste niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Esme, ik ben diabeet en heb een nierfunctie van ongeveer 50%, vandaar mijn 3maandelijkse bezoek en dat niet alleen aan de internist, maar ook de oogarts en de cardioloog zien mij elk kwartaal weer verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Loenie ,ik ben dan ook bang,dat het erg frequent afgetapt zal gaan worden en dat het niet bij één keer blijft.
Eigenlijk was ik gisteren te verbouwereerd om door te vragen, maar dat zal ik bij mijn volgende bezoek beslist wel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aderlaten is tegenwoordig weer modern, omdat het in bepaalde gevallen goed werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er inderdaad ook wel van gehoord. Zal toch niet pijnlijk zijn? Zoiets als bloed geven bij de bloedbank. Stel ik me voor tenminste. Moolkeesje: heel veel sterkte en rot voor je dat je die kwalen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De internist vergeleek het daarmee, maar ze zei er wel bij,dat je een dag rustig aan moest doen.

Het beste antwoord

Regelmatig, om maar met de deur in huis te vallen. Aderlaten is tegenwoordig een wat ongebruikelijker middel met veel minder indicaties dan in vroeger tijden maar teveel ijzer in je lichaam is erg slecht voor je lever en dan is regelmatig wat bloed aftappen een goed middel om de lever te sparen. Het heeft wel als nadeel dat je, net als bij nierdialyse, er ook nuttige stoffen mee kwijtraakt. Die internist had er inderdaad wel iets meer tijd voor mogen uittrekken, vind ik, eerlijk gezegd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zoals je op de bijgaande website kunt lezen zijn er wel medicijnen tegen ijzerstapeling maar die zijn minder effectief dan aderlating. Misschien moet je gewoon eens vragen of ze nuttige dingen doen met jouw afgetapte bloed. Voor mij zou die bittere pil een verguld laagje krijgen als dat het geval zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan niet zeggen,dat ik vooral van die laatste link erg vrolijk word!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me levendig voorstellen. Ik heb de laatste tijd wat kinderen meegemaakt met ijzerstapeling. Die worden meestal met medicijnen behandeld omdat bloed aftappen in de groei andere consequenties heeft dan voor volwassenen. Kun je die internist morgen niet gewoon opbellen? Doorgaans wil een poli-assistent aan wie je een goed verhaal vertelt, en dat is dit naar mijn mening, wel proberen je door te verbinden.

Andere antwoorden (1)

Jazeker middeleeuws. Ik kan me toch wel voorstellen dat een deel van je bloed wordt vervangen door bloed zonder rode bloedlichaampjes. Zoiets
Maar ik denk dat het nogal onparlementair aderlaten wordt genoemd door die interniste. Het zal vast wel een wetenschappelijke naam hebben.

Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Ineke het wordt niet vervangen, maar puur afgetapt. Het is net zo als een bloeddonatie, met dit verschil dat het mijne wordt weggeknikkerd.
Amadea
13 jaar geleden
Kan het dan niet dienen als donatie voor cellen of bloedlichaampjes? Sneu dat het dan weggegooid wordt....