Hoe kom ik aan die extreem blauwe handen?!

Hoi ik ben een meisje van 14 jaar. Als ik het koud heb, heb ik echt extreem paarse en blauwe handen. Het is een heel raar gezicht. En ik vraag me af wat het is, en of het ernstig is. Ik heb wel een hele dunne huid, en ben ook heel er mager. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Toegevoegd na 14 minuten:
van waar alle minnen op de antwoorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde, ik heb vooral paarse nagels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad!!

Antwoorden (6)

ik heb het zelf ook, en voor zover ik weet is het niet erg. je moet je er gewoon niks van aan trekken want het hoort gewoon bij wie jij bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bloedvaten liggen dicht op de huid. Het is ook nog eens zo dat je huid bij je handen minder vet bevatten dan bijvoorbeeld je buik. Het is niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het koud hebt, heeft je lichaam meer zuurstof nodig om warmte te creëren, als jij minder zuurstof krijgt dan normaal, dan wordt het bloed blauw. Bij normaal weer heb je genoeg zuurstof in je bloed en is het mooi roze/rood. Een dunne huid laat de aderen minder bedekt en daardoor valt het bij jou erg op.

Toegevoegd na 2 minuten:
niets om je zorgen over te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg dan even waarom ik een min krijg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bloed wordt echt nooit blauw, bloed is rood, dit kan varieren van donker rood tot rood, maar blauw kan echt niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja echt volop blauw dat niet, maar ja, dat neem jij dus weer te letterlijk op, ik neem aan dat jij geen bio hebt gevolgd op de basisschool
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed wordt niet blauw ook niet een beetje
Maar als je mij niet geloofd dan maar een stuk van Wikipedia:
Bij mensen en andere dieren waarvan het bloed hemoglobine bevat, is zuurstofrijk bloed helderrood. De kleur wordt veroorzaakt door het hemoglobine-molecuul met de eraan verbonden zuurstof. Zuurstofarm bloed is donkerder rood. Doordat aderen onder enkele lagen weefsel liggen, lijkt het bloed donkerder, waardoor de aderen niet rood maar blauw doorschemeren door de huid. Hierdoor kon de misvatting ontstaan dat bloed in de aderen blauw is tot het wordt blootgesteld aan de lucht. Deze misvatting wordt bovendien versterkt door het feit dat in veel schematische medische afbeeldingen de aderen (of de bloedvaten die zuurstofarm bloed bevatten) blauw getekend zijn en de slagaderen (of de bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren) rood.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed is en blijft altijd rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh nou meneer de slimmerik, waarom worden haar armen dan BLAUW?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat aderen onder enkele lagen weefsel liggen, lijkt het bloed donkerder, waardoor de aderen niet rood maar blauw doorschemeren door de huid. Hierdoor kon de misvatting ontstaan dat bloed in de aderen blauw is tot het wordt blootgesteld aan de lucht. Deze misvatting wordt bovendien versterkt door het feit dat in veel schematische medische afbeeldingen de aderen (of de bloedvaten die zuurstofarm bloed bevatten) blauw getekend zijn en de slagaderen (of de bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren) rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stond er al @ ici, in mijn reactie, mét bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oja mijn excuses haha:D
Als je het koud hebt krimpen je bloedvaten, zodat je niet nog meer warmte verliest. Je bloedvaten liggen dan dieper in je huid en de rode kleur van het bloedvat trekt dan weg en dan zien je handen blauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik ook.
ze noemden me eerder ook wel lakmoes omdat ze aan de kleur van mijn huid wisten hoe warm of koud het was.
het enigste nadeel is dat het er niet mooi uit ziet maar het kan over het algemeen geen kwaad.
ik heb me laten vertellen dat het meer voorkomt bij hoog noordelijk wonende volken (de blondjes) :P
het kan ook te maken hebben met slechte bloeddoorstroming, hoge bloeddruk, en rokers hebben er ook meer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochter heeft het ook,maar dan niet alleen als ze het koud heeft,maar ook bv. in de zomer,of als ze lang iets heeft vastgepakt,soms ook in de benen.
De kinderarts zei dat dit verschijnsel "raynaud " heet,het betekent een korte samentrekking van de haarvaatjes onder de huid,als het langer duurt kan dat beetje pijn geven,het is niet schadelijk,er hoeft niks aan worden gedaan,er kan in feite ook niks aan worden gedaan,in heeele uiterste gevallen geven ze nog wel eens bloedverdunners,maar dat heeft weer andere negatieve bijwerkingen,en als ze alleen wat blauw worden niet echt nodig,mijn dochter heeft er in de winter wel meer last van.