aplastische anemie wat gebeurt er juist?

Wat gebeurt er juist met die zeldzame ziekte en wat kunnen we verwachten het is zeer acuut bij die persoon ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Het beste antwoord

Oei dit is de zelfde ziekte dat ik ooit hebt gehad waarvan ik nog aan het herstellen ben. Om gemakkelijk uit te leggen is dit. Dit wil zeggen dat het lichaam geen witte bloedcellen geen rode bloedcellen en geen bloedplaatjes meer wil aanmaken. Normaal denken ze zoals bij leukemie dat de witten bloedcellen in de war zijn en de stamcellen aanvallen bij leukemie is het dat de witte bloedcellen zich vermenigvuldiger en de bloedcellen aanvallen je kan het een zuster of broer noemen van leukemie waaronder het wel geen kanker is en zeer zeldzaam is. Therapieën zijn ATG kuur maar dit is 30 % kans op slagen je kan het vergelijken dat dit het immuun plat legt en dan opnieuw weer zichzelf in orde zetten zoals reboot een computer. Maar 30% is maar kans op slagen en tussen de 60 tot 80% kans van slagen is dat het een stamcelstransplantatie kan krijgen van een allogene stamcel dus geen eigen stamcel maar van iemand anders.
We spreken hier wel over een zeer ernstige ziekte en zeer dodelijke ziekte. Bekijkt het zeker en vast zoals leukemie wordt bekeken ook al is het geen kanker het is even erg. Zijt er voor elkaar in deze moeilijke tijden dat ga je zeker nodig hebben het is nog een heel lange weg te gaan. Zonder bloedtransfusie en bloedplaatjes en behandeling is de leef kansen erg klein. Ben heel eerlijk daarin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aplastische anemie is een vorm van anemie (bloedarmoede) waarbij het beenmerg helemaal geen nieuwe bloedcellen meer aanmaakt.

De arts zal de diagnose bevestigen met een bloedtest om het aantal bloedcellen te tellen en met een beenmergpunctie voor een celmonster.

Als de onderliggende oorzaak wordt behandeld, herstelt het beenmerg zich soms. Auto-immuunziekten kunnen worden behandeld met immunosuppressieve middelen of corticosteroïden. Tot de patiënt hersteld is, kunnen bloedtransfusies en antibiotica nodig zijn om infecties te voorkomen of behandelen. Als deze behandelingen niet helpen, kan een beenmergtransplantatie uitkomst brengen.

Meer informatie over aplastische anemie is te vinden op
http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/bloedarmoede/aplastische-anemie/