Door 1 cel die het niet goed doet. Die deelt zich dan en krijg je een gezwel. Als die dan in de bloedbaan komt. Zaait het uit. En kunnen er gezwellen komen bij belangrijke organen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons lichaam is opgebouwd uit miljarden cellen. Voortdurend worden nieuwe cellen gevormd om te kunnen groeien en om beschadigde en verouderde cellen te vervangen. Cellen ontstaan door middel van celdeling: uit één cel ontstaan twee nieuwe cellen, die zich op hun beurt ook weer delen, etc. De celdeling wordt goed geregeld en gecontroleerd door erfelijk materiaal (DNA) dat in vrijwel elke cel zit.

Tijdens het leven staan onze lichaamscellen bloot aan allerlei schadelijke invloeden. Als er schade optreedt, kan deze meestal eenvoudig worden hersteld. Een cel kan in de loop van de tijd echter onherstelbaar beschadigd raken. Daardoor kan ook het erfelijk materiaal veranderen, met als gevolg dat deling, groei en ontwikkeling van zo'n cel ontregeld raakt. Dit leidt vervolgens tot overmatige celdeling, waardoor een gezwel of tumor ontstaat.

Video
Wilt u meer weten over kanker en wat er precies in uw lichaam gebeurt als u kanker heeft?
Bekijk dan deze video.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://preventie.kwfkankerbestrijding.nl/hoe-ontstaat-kanker/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het helemaal!
Bij je eigen lichaamscellen treed mutatie op (een verandering in het DNA). De cellen met het "verkeerde" DNA vermenigvuldigt zich, er ontstaat een weefsel. Dit heet een tumor. Pas als het een kwaadaardige tumor is(als het zich in de organen gaat bevinden) heet het kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn biologie boek staat door dode cellen die tumor cellen worden