Bij maculadegeneratie gaat het netvlies langzaam kapot, en wel het deel waarmee je scherp ziet. Dat is het midden van je gezichtsveld, dat dan langzaam uitvalt. De plek waar je niets meer ziet, beweegt altijd mee met je kijkrichting: of je nu naar links of naar rechts kijkt, omhoog of omlaag: altijd zie je in het midden een wazige of zelfs zwarte vlek.

Wat iemand met maculadegeneratie ziet, zie je op het bovenste plaatje.

Mouches volantes, tegenwoordig ook vaak floaters genoemd, zijn deeltjes in het oogvocht. Die zweven rond in het oog. Je ziet dan wel scherp, maar er zweeft soms een vlekje in je beeld. Als je je ogen beweegt, bewegen die vlekjes ook, maar ze blijven nog even bewegen als je je ogen daarna ergens op richt. Die vlekjes kun je zelfs een beetje besturen door middel van oogbewegingen.

Wat iemand met veel mouches volantes ziet, zie je op het onderste plaatje.

Toegevoegd na 1 minuut:

Het zijn dus twee heel verschillende aandoeningen, met totaal verschillende oorzaken en totaal verschillende effecten.

Helaas voor jou moet ik melden dat maculadegeneratie veel ernstiger effecten heeft dan mouches volantes. Maculadegeneratie is een ernstige beperking, mouches volantes zijn een licht ongemak.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is m.i. iets heel anders. Mouches zijn deeltjes in de oogbol en macula is netvliesverslechtering.