Ik heb een longembolie. Kan je dan meerdere embolieen krijgen?

Ik lig sinds maandag in het ziekenhuis. Moest speciaals ct's
Waar komt zo een embolie vandaan, en kan je er meer krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap, en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van harte beterschap Bailey!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh veel beterschap gewenst hoor!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap!

Het beste antwoord

Een longembolie wordt meestal veroorzaakt doordat in grote aders in het bovenbeen of in het bekken (een enkele keer in het hart) trombose ontstaat. De stolsels kunnen losschieten en dan via het hart de longen bereiken. Diep-veneuze trombose en longembolie worden beschouwd als een ziekte. Bij sommige ziekten, zoals kanker, na grote operaties, vooral in de buik, en bij zwangerschap ontstaat makkelijker trombose waardoor deze patiënten ook een grotere kans hebben een longembolie te ontwikkelen. Grote of herhaalde longembolieën kunnen fataal zijn: met name de zogenaamde 'ruiterembolus' waarbij een groot stolsel de longarterieën van beide longen in één keer afsluit, leidt tot een complete en onmiddellijke opgeheven pompwerking van het hart met plotse dood als gevolg. Anders dan vaak wordt gedacht komen longembolieën vrijwel nooit uit aders onder het niveau van de knie, de plaats waar men meestal wel het duidelijkst de symptomen van een trombose waarneemt. Bij het aanprikken van een bloedvat kan per ongeluk lucht in het vat gespoten worden. Er is dan sprake van een luchtbel die zich gedraagt als embolus. Andere oorzaken van longembolieën zijn vetbolletjes (vaak bij een breuk in een van de langere botten) en vruchtwater bij een bevalling.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij een sterk vermoeden op een longembolie zal de specialist niet wachten op de onderzoeksresultaten, maar direct met de behandeling starten en dus ook direct de medicatie beginnen. Diep veneuze trombose en longembolie zijn verschillende uitingen van veneuze trombose en worden op dezelfde manier behandeld. De behandeling is er op gericht om uitbreiding van het bloedstolsel en het ontstaan van (nieuwe) longembolieën te voorkomen

Je zou er (zonder behandeling) dus meer kunnen krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat kun je het beste aan een van de arsten in het ziekenhuis vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt vast een eerlijk antwoord: ja, dat kan, ik ken iemand waar dat bij is gebeurd. En hij is er prima uitgekomen!
Maar dat wil niet zeggen, dat iedereen deze ellende 2x moet doorstaan!
Klein adviesje? Praat erover met je arts. Ik kan me voorstellen dat de angst er goed in zit: Je bent echt niet de enige!!
Heel veel sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb vorig jaar (na een grote buikoperatie) 2x achter elkaar een long embolie gehad. De 2e keer zelfs een dubbele. Daarna nog een keer acute longontsteking, en een luchtweginfectie. Gelukkig ben ik nu door de longproblemen heen. Ik gebruik nog wel bloedverdunners.
Veel sterkte, en ik hoop dat het voor jou beter afloopt!