Krijgt een gezond iemand die in aanraking komt (handen, niezen, zoenen) met het griepvirus altijd de griep, of kan je sterker zijn dan het virus?

Stel: Je immuunsysteem is goed, je eet gezond en bent fit. Dan schud je iemand die ziek is van de griep de hand en vervolgens eet je een broodje oid. Je krijgt het virus dus in je lijf. Word je dan altijd ziek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (4)

Je wordt slechts zelden ziek van aanraking met het virus. Normalitair moet je al minder fit zijn of pech hebben. Maar het gros van de keren dat je besmet wordt, wordt het je lichaam uit gewerkt voor je er ziek van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook meespeelt is dat je maar één keer ziek kunt worden van een griep- of verkoudheidsvirus, daarna ben je er immuun tegen. Als je dus nogmaals besmet wordt met hetzelfde virus, word je niet meer ziek. Bij mijn weten zijn er zo'n 200 verschillende verkoudheidsvirussen.

Het helpt overigens wel om je weerstand op peil te houden en hygiënische maatregelen te nemen, zoals regelmatig je handen wassen. Kun je nog steeds pech hebben en besmet raken, maar je beperkt de kans daarop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Juist niet. Er moet al iets zijn met je om ziek te worden. Je bent niet helemaal fit, of je hebt geen goed gestel, enz.
Maar wat jij beschrijft in je vraag ben je helemaal gezond. Dan is het heel onwaarschijnlijk dat je ook griep krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste manier om jezelf tegen griep en andere infectieziekten te beschermen is goed voor jezelf zorgen. Allereerst voldoende slaap, gezonde voeding en voldoende drinken en de gebruikelijke hygiënemaatregelen. In een griepperiode kan het schelen om je handen te wassen na lichamelijk contact met iemand anders.

Overigens hoef je iemand die het griepvirus draagt niet aan te raken om zelf besmet te raken. Ook door de lucht wordt het virus verspreid.

Volwassenen zijn al besmettelijk een dag voordat de symptomen zich openbaren. Jonge kinderen kunnen het virus al bij zich dragen tot zes dagen voordat de symptomen zich openbaren. Al die tijd kunnen ze andere mensen aansteken. Volwassenen zijn nog tot vijf dagen na de eerste symptomen besmettelijk en kinderen kunnen nog eens vijf dagen langer besmettelijk zijn.

Vaccineren tegen griep wordt voorgesteld als het enige bewezen middel tegen de griep maar daar is nogal wat op af te dingen. Er is geen bewijs dat die vaccinaties het extra aantal overledenen in het winterseizoen (ook wel 'oversterfte' genoemd) verlagen. Er zijn altijd virusvarianten en -mutaties in omloop waar de vaccins niet in voorzien. Juist bij de meest kwetsbare groep, de ouderen, haalt vaccineren het minste uit.